Program nauki w pierwszym roku szkolenia szachowego z rozszerzeniami na lata kolejne.
Przyciski kierują do poszczególnych tygodni nauki:
Tydzień 1. Cel gry, posunięcia, bicia.
Część 1. Cel gry. Podstawy
Część 2. Posunięcia bierek. Podstawy
Część 3. Bicia. Podstawy
Część 4. Zobacz szachową partię! Dodatki
Część 5. ♘ Skoczek. Podstawy
Część 6. Ujeżdżanie ♘ skoczka. Dodatki
Część 7. Ciekawostki. Dodatki
Część 8. ♗ Goniec. Podstawy
Część 9. ♙ Pionek. Podstawy
Część 10. ♙♙♙ Gra w 8 pionów. Dodatki
Część 11. Gra w zbieranie grzybów. Dodatki
Część 12. Zadania dla całej rodziny. Dodatki
Część 13. Zadania 1 – 32 i 6 testów. Druk
Część 14. Zadania 1 – 8. ♖ Wieża. 1X
Część 15. Zadania 9 – 16. ♖♖ Dwie wieże. 1X
Część 16. Zadania 17 – 32. ♕ Hetman. 1X
Część 17. ♖ Wieża. Daj mata!
Część 18. ♖♖ Dwie wieże. Daj mata!
Część 19. ♕ Hetman. Daj mata!
Część 1. Szachownica. Podstawy
Część 2. Bierki szachowe. Podstawy
Część 3. Ważne wiadomości. Podstawy
Część 4. Centrum. Podstawy
Część 5. Gra w debiucie. Podstawy
Część 6. ♕♗ Maczuga. Taktyka 1
Część 7. Zadania 33 – 64 i 6 testów. Druk
Część 8. Zadania 33 – 49. ♗ Goniec. 1X
Część 9. Zadania 50 – 64. ♘ Skoczek. 1X
Część 10. ♗ Goniec. Daj mata!
Część 11. ♘ Skoczek. Daj mata!
Część 12. ♗♙♙ Goniec, pionki. Daj mata!
Część 13. ♘♙♙ Skoczek, pionki. Daj mata!
Część 14. ♗+ Goniec i figury. Daj mata!
Część 15. ♘+ Skoczek i figury. Daj mata!
Tydzień 3. Zapis pełny. ♕♗ Mat szewski.
Część 1. Mat szewski. Partie.
Część 2. Zły wypad ♕ hetmana – 1. Partie.
Część 3. Zły wypad ♕ hetmana – 2. Partie.
Część 4. Zapis pełny. Podstawy
Część 5. Zadania 65 – 96 i 6 testów. Druk
Część 6. Zadania 65 – 72. ♖♙♙ Wieża, pionki. 1X
Część 7. Zadania 73 – 96. ♕♙♙ Hetman, pionki. 1X
Część 8. ♖♙♙ Wieża, pionki. Daj mata!
Część 9. ♕♙♙ Hetman, pionki. Daj mata!
Część 10. ♖♖♙♙ Dwie wieże, pionki. Daj mata!
Część 11. ♖+ Wieża i figury. Daj mata!
Część 12. ♕+ Hetman i figury. Daj mata!
Część 13. ♖♖+ Dwie wieże i figury. Daj mata!
Tydzień 4. Zapis skrócony. ♗♘♘ Mat Legala.
Część 1. ♗♘♘ Mat Legala. Partie.
Część 2. Zapis skrócony. Podstawy
Część 3. Zadania 97 – 128 i 6 testów. Druk
Część 4. Zadania 97 – 103. ♙♙ Pionki. 1X
Część 5. Zadania 104 – 112. ♗♗ Para gońców. 1X
Część 6. Zadania 113 – 120. ♘♘ Dwa skoczki. 1X
Część 7. Zadania 121 – 128. ♗♘ Goniec i skoczek. 1X
Część 8. ♙♙ Pionki. Daj mata!
Część 9. ♗♗ Para gońców. Daj mata!
Część 10. ♘♘ Dwa skoczki. Daj mata!
Część 11. ♗♘ Goniec i skoczek. Daj mata!
Część 12. ♗♗♙♙ Para gońców z pionkami. Daj mata!
Część 13. ♘♘♙♙ Dwa skoczki z pionkami. Daj mata!
Część 14. ♗♘♙♙ Goniec, skoczek, pionki. Daj mata!
Część 15. ♙♙+ Pionki i figury. Daj mata!
Część 16. ♗♗+ Para gońców i figury. Daj mata!
Część 17. ♘♘+ Dwa skoczki i figury. Daj mata!
Część 18. ♗♘ Goniec i skoczek wśród figur. Daj mata!
Tydzień 5. Posunięcia specjalne.
Część 1. Promocja ♙ pionka. Podstawy
Część 2. Bicie w przelocie. Podstawy
Część 3. Roszada. Podstawy
Część 4. Zadania 129 – 160 i 6 testów. Druk
Część 5. Zadania 129 – 144. ♕♖ Hetman i wieża. 1X
Część 6. Zadania 145 – 160. ♕♕ Dwa hetmany. 1X
Część 7. ♕♖ Hetman i wieża. Daj mata!
Część 8. ♕♕ 2 hetmany. Daj mata!
Część 9. ♕♖♙♙ Hetman, wieża, pionki. Daj mata!
Część 10. ♕♕♙♙ 2 hetmany, pionki. Daj mata!
Część 11. ♕♖+ Hetman, wieża i figury. Daj mata!
Część 12. ♕♕+ 2 hetmany i figury. Daj mata!
Część 1. Brak siły matującej. Podstawy
Część 2. Pat. Podstawy
Część 3. Zgoda na remis. Podstawy
Część 4. Reguła 50 posunięć. Podstawy
Część 5. Trzy razy ta sama pozycja. Podstawy
Część 6. Wieczny szach. Podstawy
Część 7. ♕♘ Mat Beniowskiego. Taktyka.
Część 8. Zadania 161 – 192 i 6 testów. Druk
Część 9. Zadania 161 – 192. ♖♗ Wieża i goniec. 1X
Część 10. ♖♗ Wieża i goniec. Daj mata!
Część 11. ♖♗♙♙ Wieża, goniec, pionki. Daj mata!
Część 12. ♖♗+ Wieża, goniec i figury. Daj mata!
Część 1. ♙ Pionkożerstwo – 1. Partie.
Część 2. ♙ Pionkożerstwo – 2. Partie.
Część 3. Zadania 193 – 224 i 6 testów. Druk
Część 4. Zadania 193 – 224. ♖♘ Wieża i skoczek. 1X
Część 5. ♖♘ Wieża i skoczek. Daj mata!
Część 6. ♖♘♙♙ Wieża, skoczek, pionki. Daj mata!
Część 7. ♖♘+ Wieża, skoczek i figury. Daj mata!
Tydzień 8. Matowanie dwiema ciężkimi figurami.
Część 1. Mat przekładany (schodkowy). Daj mata!
Część 2. Matowanie ciężkimi figurami. Końcówki.
Część 3. Mat w 2 posunięciach. Końcówki.
Część 4. Matowanie ♖♖ dwiema wieżami. Końcówki.
Część 5. Odcięcie. Taktyka.
Część 6. Zadania 225-256 i 6 testów. Druk
Część 7. Zadania 225 – 256. ♕♗ Hetman i goniec. 1X
Część 8. ♕♗ Hetman i goniec. Daj mata!
Część 9. ♕♗♙♙ Hetman, goniec i pionki. Daj mata!
Część 10. ♕♗+ Hetman, goniec i figury. Daj mata!
Tydzień 9. Matowanie ♖ wieżą. Zdobywanie linii.
Część 1. Matowanie ♔♖ królem i wieżą. Daj mata!
Część 2. ♔♖ Metoda kombinowana. Końcówki.
Część 3. ♔♖ Zdobywanie kolejnych linii. Końcówki.
Część 4. Zadania 257 – 288 i 6 testów. Druk
Część 5. Zadania 257 – 288. ♕♘ Hetman i skoczek. 1X
Część 6. ♕♘ Hetman i skoczek. Daj mata!
Część 7. ♕♘♙♙ Hetman, skoczek, pionki. Daj mata!
Część 8. ♕♘+ Hetman, skoczek i figury. Daj mata!
Tydzień 10. Matowanie ♖ wieżą. Zmiana planu gry.
Część 1. ♔♖ Zmiana planu gry. Końcówki.
Część 2. Zadania 289 – 320 i 6 testów. Druk
Część 3. Zadania 289 – 320. 1X
Część 4. 5 bierek. Daj mata!
Część 5. 6 bierek. Daj mata!
Część 6. 7 bierek. Daj mata!
Część 7. 8 bierek. Daj mata!
Tydzień 11. Matowanie ♕ hetmanem. Metoda papugi.
Część 1. Matowanie ♕ hetmanem. Daj mata!
Część 2. ♔♕ Metoda kombinowana. Końcówki.
Część 3. ♔♕ Zdobywanie kolejnych linii. Końcówki.
Część 4. ♔♕ Metoda papugi. Końcówki.
Część 5. Zadania 321 – 352 i 6 testów. Druk
Część 6. Zadania 321 – 352. 1X
Część 7. 9 bierek. Daj mata!
Część 8. 10 bierek. Daj mata!
Część 9. 11 bierek. Daj mata!
Część 10. 12 bierek. Daj mata!
Część 1. Partia Morphy – konsultanci. Partie.
Część 2. Graj z komputerem bez zbędnych bierek! Ćwiczenia
Część 3. Zadania 353 – 384 i 6 testów. Druk
Część 4. Zadania 353 – 384. 1X
Część 5. 13 bierek. Daj mata!
Część 6. 14 bierek. Daj mata!
Część 7. 15 bierek. Daj mata!
Część 8. 16 bierek. Daj mata!
Tydzień 13. Co to jest studium?
Część 1. Studium 1. H. Otten, 1891. Końcówki.
Część 2. Studium 2. P. Heuacker, 1930. Końcówki.
Część 3. Zadania 385 – 416 i 6 testów. Druk
Część 4. Zadania 385 – 416. 1X
Część 5. 17 bierek. Daj mata!
Część 6. 18 bierek. Daj mata!
Część 7. 19 bierek. Daj mata!
Część 8. 20 bierek. Daj mata!
Tydzień 14. Dwa najsłynniejsze studia.
Część 1. Studium 3. R. Reti, 1921. Końcówki.
Część 2. Studium 4. F. Saavedra, 1895. Końcówki.
Część 3. Inne słynne studia. Studia
Część 4. Zadania 417 – 448 i 6 testów. Druk
Część 5. Zadania 417 – 448. 1X
Część 6. 21 bierek. Daj mata!
Część 7. 22 bierki. Daj mata!
Część 8. 23 bierki. Daj mata!
Część 9. 24 bierki. Daj mata!
Część 10. 25 bierek. Daj mata!
Część 11. 26 bierek. Daj mata!
Część 12. 27 – 28 bierek. Daj mata!
Część 13. 29 – 30 bierek. Daj mata!
Część 14. 31 – 32 bierek. Daj mata!
Część 15. Młynek. Taktyka.
Część 1. Partia Nimzowitsch – amator. Partie.
Część 2. Złap figurę! Taktyka.
Część 3. Zadania 449 – 480 i 6 testów. Druk
Część 4. Zadania 449 – 464. ♖ Wieża. 2X
Część 5. Zadania 465 – 480. ♖♖ 2 wieże. 2X
Część 6. ♖ Wieża. Studia
Część 7. ♖♖ Dwie wieże. Studia
Tydzień 16. Ograniczanie figur przeciwnika.
Część 1. Partia Korpalski – Kłapciński. Partie.
Część 2. Zadania 481 – 512 i 6 testów. Druk
Część 3. Zadania 481 – 512. ♕ Hetman. 2X
Część 4. ♕ Hetman. Studia
Tydzień 17. Wspaniała partia Greco – amator.
Część 1. Wspaniała partia Greco – amator. Partie.
Część 2. Zadania 513 – 544 i 6 testów. Druk
Część 3. Zadania 513 – 544. ♗ Goniec. 2X
Część 4. ♗ Goniec. Studia
Tydzień 18. Zatruta owieczka na polu d4.
Część 1. Partia Fries-Nielsen – Hoen. Partie.
Część 2. Zadania 545 – 576 i 6 testów. Druk
Część 3. Zadania 545 – 576. ♘ Skoczek. 2X
Część 4. ♘ Skoczek. Studia
Tydzień 19. Granie partii włoskiej z zapisem.
Część 1. Partia włoska. Analiza partii. Partie.
Część 2. Zadania 577 – 608 i 6 testów. Druk
Część 3. Zadania 577 – 608. ♖♙♙ Wieża, pionki. 2X
Część 4. ♖♙♙ Wieża, pionki. Studia
Tydzień 20. Podwójne uderzenie.
Część 1. Podwójne uderzenie. Końcówki.
Część 2. Podwójne uderzenie. Taktyka.
Część 3. Zaciągnięcie pod podwójne uderzenie. Taktyka.
Część 4. Polowanie na kotleta. Końcówki.
Część 5. Wiązanie. Taktyka.
Cześć 6. Szpila. Taktyka.
Część 7. Słynne zadania. Taktyka.
Część 8. Zadania 609 – 640 i 6 testów. Druk
Część 9. Zadania 609 – 640. ♕♙♙ Hetman, pionki. 2X
Część 10. ♕ Hetman. Studia
Cześć 11. Odgonienie obrońcy. Taktyka.
Cześć 12. Słabość ostatniego rzędu. Taktyka.
Tydzień 21. Podwójne uderzenie. K+H / K+W.
Część 1. K+H / K+W. Końcówki.
Część 2. K+H / K+W. Gra z komputerem. Ćwiczenia
Część 3. Słynne kombinacje. Taktyka.
Część 4. Zadania 641 – 672 i 6 testów. Druk
Część 5. Zadania 641 – 672. ♙♙ Pionki. 2X
Część 6. ♙ Pionek. Studia
Część 7. ♙♙ Pionki. Studia
Tydzień 22. Partia nieśmiertelna.
Część 1. Partia Anderssen – Kieseritzky. Partie.
Część 2. Realizacja przewagi. Ćwiczenia
Część 3. Zadania 673 – 704 i 6 testów. Druk
Część 4. Zadania 673 – 704. ♗♗ Para gońców. 2X
Część 5. ♗♗ Para gońców. Studia
Część 1. Końcówki. Gra z komputerem. Ćwiczenia
Część 2. Końcówki. Końcówki.
Część 3. Zasada Capablanki. Końcówki.
Część 4. Zadania 705 – 736 i 6 testów. Druk
Część 5. Zadania 705 – 736. ♘♘ 2 skoczki. 2X
Część 6. ♘♘ 2 skoczki. Studia
Tydzień 24. Plan główny wszelkich końcówek.
Część 1. Końcówki. Gra z komputerem. Ćwiczenia
Część 2. Plan główny – 1. Końcówki.
Część 3. Plan główny – 2. Końcówki.
Część 4. Przełom. Końcówki.
Część 5. Zadania 737 – 768 i 6 testów. Druk
Część 6. Zadania 737 – 768. ♗♘ Goniec i skoczek. 2X
Część 7. ♗♘ Goniec i skoczek. Studia
Tydzień 25. Partia wiecznie zielona.
Część 1. Partia Anderssen – Dufresne. Partie.
Część 2. Zadania 769 – 800 i 6 testów. Druk
Część 3. Zadania 769 – 800. ♖♗ Wieża i goniec. 2X
Część 4. ♖♗ Wieża i goniec. Studia
Tydzień 26. K+p / K – zgodnie z teorią Dawida Przepiórki (część 1).
Część 1. Gra z komputerem. Ćwiczenia
Część 2. K+p / K – część 1. Końcówki.
Część 3. Zadania 801 – 832 i 6 testów. Druk
Część 4. Zadania 801 – 832. ♖♘ Wieża i skoczek. 2X
Część 5. ♖♘ Wieża i skoczek. Studia
Tydzień 27. K+p / K – zgodnie z teorią Dawida Przepiórki (część 2).
Część 1. K+p / K – ciąg dalszy. Końcówki.
Część 2. Zadania 833 – 864 i 6 testów. Druk
Część 3. Zadania 833 – 864. ♕♗ Hetman i goniec. 2X
Część 4. ♕♗ Hetman i goniec. Studia
Część 1. Gra z komputerem. Ćwiczenia
Część 2. Pola krytyczne. Końcówki.
Część 3. Wzajemny zugzwang. Końcówki.
Część 4. Zugzwang. Taktyka.
Część 5. Zadania 865 – 896 i 6 testów. Druk
Część 6. Zadania 865 – 896. ♕♘ Hetman i skoczek. 2X
Część 7. ♕♘ Hetman i skoczek. Studia
Tydzień 29. Błędy i pułapki debiutowe. Debiuty otwarte.
Część 1. Obrona rosyjska. Partie.
Część 2. Debiut Damiano. Partie.
Część 3. Słynna pułapka. Partie.
Część 4. Nieprzyjęty gambit królewski. Partie.
Część 5. Przyjęty gambit królewski. Partie.
Część 6. Obrona ♘♘ dwóch skoczków. Partie.
Część 7. Partia wiedeńska. Partie.
Część 8. Różne debiuty otwarte. Partie.
Część 9. Uwolnienie linii. Taktyka.
Część 10. Uwolnienie pola. Taktyka.
Część 11. Zadania 896 – 928 i 6 testów. Druk
Część 12. Zadania 897 – 928. ♕♖ Hetman i wieża. 2X
Część 13. ♕♖ Hetman i wieża. Studia
Tydzień 30. Błędy i pułapki debiutowe. Debiuty zamknięte.
Część 1. Przyjęty gambit ♕ hetmański. Partie.
Część 2. Nieprzyjęty gambit ♕ hetmański. Partie.
Część 3. Wariant Cambridge-Springs. Partie.
Część 4. Kontrgambit Albina. Partie.
Część 5. Gambit budapeszteński. Partie.
Część 6. Gambit wołżański. Partie.
Część 7. Różne debiuty zamknięte. Partie.
Część 8. Zlikwidowanie obrońcy. Taktyka.
Część 9. Zaciągnięcie pod mata. Taktyka.
Część 10. Zadania 929 – 960 i 6 testów. Druk
Część 11. Zadania 929 – 960. Do 8 bierek. 2X
Część 12. Do 8 bierek. Studia
Tydzień 31. Błędy i pułapki debiutowe. Obrona sycylijska.
Część 1. Gambit Morra. Kop podstawowy. Partie.
Część 2. Pułapka transsyberyjska. Partie.
Część 3. Wariant Swiesznikowa. Partie.
Część 4. Wariant smoczy. Partie.
Część 5. Wariant Paulsena. Partie.
Część 6. Atak Grand Prix. Partie.
Część 7. Różne debiuty półotwarte. Partie.
Część 8. Przesłona. Taktyka.
Część 9. Blokowanie. Taktyka.
Część 10. Zadania 961 – 992 i 6 testów. Druk
Część 11. Zadania 961 – 992. 9-12 bierek. 2X
Część 12. 9-12 bierek. Studia
Tydzień 32. Obrona sycylijska.
Część 1. Partia Karpow – Ungureanu. Partie.
Część 2. Kombinacje obronne. Taktyka.
Część 3. Kontratak. Taktyka.
Część 4. Zadania 993 – 1024 i 6 testów. Druk
Część 5. Zadania 993 – 1024. 13-16 bierek. 2X
Część 6. 13-16 bierek. Studia
Część 1. Partia Adams – Torre. Partie.
Część 2. Odciągnięcie. Taktyka.
Część 3. Gra z komputerem. Ćwiczenia
Część 4. Zadania 1025 – 1056 i 6 testów. Druk
Część 5. Zadania 1025 – 1056. 17-20 bierek. 2X
Część 6. 17-20 bierek. Studia
Część 1. Strategiczne gry planszowe. Dodatki
Część 2. Oglądaj partie „na żywo”! Dodatki
Część 3. Zadania 1057 – 1088 i 6 testów. Druk
Część 4. Zadania 1057 – 1088. 21-32 bierek. 2X
Część 5. 21-32 bierek. Studia
DODATKI: