Plan główny końcówek. Końcówki.
Polega na tym, że najpierw wyrabiamy jak najbardziej oddalonego wolniaka, by nim odciągnąć figury przeciwnika (najczęściej króla) od gry na drugim skrzydle i dopiero tam wykorzystujemy większą siłę figur i doprowadzamy kolejnego pionka do linii przemiany.
Pierwszy przykład.
B: Ke3, a2, b2, c2, h2. Cz: Ke5, a7, b7, c7, f7.
1.a4 a5 2.c4 c5 3.b3 b6 4.h4 Kf5
studium – Max Euwe.
zagraj!8.Kh3!! Ke5 9.Kg3 Ke6 10.Kf4 Kf6 11.h6 Kg6 12.h7 K:h7 13.K:f5 Kg7 14.Ke6 Kg6 15.Kd6 Kf5 16.Kc6 Ke5 17.K:b6 Kd4 18.K:a5 Kc3 19.Kb5 K:b3 20.a5 z wygraną białych.
Przeglądnij tę partię!
Zgaduj posunięcia białych!
Wykonuj z zapisu na ślepo posunięcia białych!
Zgaduj na ślepo posunięcia białych!
Partia Gajdamowicz – Dziadkowiec.
Partia Paluch – Kozioł. Graj z komputerem!