Notacja szachowa skrócona. Podstawy
W notacji skróconej podaje się jedynie pole docelowe, na które idzie bierka.
Gdy posunięcie wykonuje pionek, to piszemy tylko samą nazwę pola (np. d4), zaś gdy posunięcie wykonujemy figurą, to najpierw podajemy pierwszą wielką literę nazwy figury (np. Hd4).
W polskiej notacji bicie oznaczamy dwukropkiem : (w notacji amerykańskiej bicie to x) i obowiązkowo wpisujemy ten dwukropek.
Brak dwukropka świadczy o tym, że zostało zagrane posunięcie bez bicia.
W zapisie skróconym dwukropek stawiamy przed nazwą docelowego pola, ale przed nim podajemy jaka bierka wykonuje to bicie – zapisujemy pierwszą wielką literę nazwy figury (np. 5.S:e4), a w przypadku bicia pionkiem (np. 3…d:e4), podajemy nazwę kolumny, z której wyrusza ten pionek (w notacji rosyjskiej przy biciu pionem podaje się jedynie nazwy kolumn bez dwukropka – 3…de).
W notacji skróconej, gdy na dane pole mogą pójść dwie jednakowe figury, to podajemy najpierw, z której kolumny figura wykonuje ten ruch, ale jeśli obydwie stały na tej samej kolumnie, to wtedy zapisujemy najpierw, z którego rzędu figura wykonuje ruch – na przykład: Sbd2 lub Sfd2, Wad1 lub Wfd1, S1h3 lub S5h3.
Bardzo ważna jest numeracja posunięć – jedna kropka po numerze posunięcia oznacza ruch białych (np. 23.Ge2), zaś 3 kropki po numerze posunięcia, to ruch czarnych (np. 27…S:f6).
Jeżeli ruch czarnych zapisujemy bezpośrednio po prawidłowo zanumerowanym ruchu białych, to wtedy i tylko wtedy, nie musimy tego posunięcia oznaczać 3 kropkami (np. 48.W:g5 W:g5).
Różne dodatkowe znaki:
+ – szach,
++ – podwójny szach,
X – mat (w notacji międzynarodowej mat to #),
0-0 – roszada krótka,
0-0-0 – roszada długa.
Promocja – na przykład: 42…e1=H, lub 25.b:a8=S+ – podajemy po nazwie pola promocji oznaczenie figury, na którą promujemy piona.
Dopisek e.p. (po nazwie pola) oznacza bicie w przelocie (np. 18.f4 e:f3++ e.p.).
Znaki oceniające:
? – błąd,
?? – duży błąd,
! – silny ruch,
!! – bardzo silny ruch,
?! – ruch wątpliwej wartości,
!? – ruch zasługujący na uwagę,
+– – rozstrzygająca przewaga białych,
–+ – rozstrzygająca przewaga czarnych.
Więcej znaków określających wartość ruchu, bądź pozycji.
Blankiet zapisu partii – wikipedia.
Blankiet MUKS MDK Śródmieście Wrocław – .pdf, .docx.
Wykonuj z zapisu posunięcia białych i czarnych!
Wykonuj z zapisu posunięcia białych!
Mat w 3 posunięciach.
Graj z pamięci białymi!
Wygraj z komputerem!
zadanie 1
zadanie 2
zadanie 3
zadanie 4
zadanie 5
zadanie 6