Tydzień 6.     Remis.

 

    Część 4.     Reguła 50 posunięć.    

Eugene Nalimov, Andrew Kadatch, Robert Hyatt, Kyrill Kryukov, Nelson Hernandez, tablice Nalimowa, baza końcówek szachowych, dwa skoczki, pionek, reguła 50 posunięć, matowanie parą skoczków, Knowledge4IT,

Obraz analizy pozycji tablicami Nalimowa. Przy idealnej grze czarnych białe wygrywają, gdy też grają idealnie, najszybciej w 49 posunięciach, po posunięciach: 1. Ka1-a2 i 1.Ka1-b2. Po ruchach: 1.Sb1-c3, 1.Sb1-a3, 1.Sb1-d2, 1.Sb5-d6 i 1.Sb5-c3 też wygrywają, bo zdążą dać mata nie wykonując 50 posunięć bez bicia i posunięcia pionem. Po posunięciach: 1.Sb5-c3, 1.Sb5-d6, 1.Sb1-d2 i 1.Sb1-a3 wygrywają pomimo dłuższej gry, niż 50 posunięć, bo w międzyczasie czarne są zmuszone zagrać pionkiem, przed upływem 50 ruchów.

    Zasada 50 posunięć.    Podstawy.

Remis powoduje wykonanie – przez obydwu przeciwników – kolejnych 50 posunięć bez jakiegokolwiek bicia i bez jakiegokolwiek posunięcia pionkiem.
Czyli remis jest wtedy, gdy przez 50 posunięć ruszały się włącznie figury, nie wykonując przy tym jakiegokolwiek bicia.

Reguła ta szczególnie nabiera na znaczeniu, gdy na szachownicy pozostał już tylko minimalny materiał matujący, wtedy trzeba zdążyć z zamatowaniem samotnego króla w ciągu 50 ruchów.

Rysunek, Maja Zgorzyńska, 8 lat, Obóz szachowy, Sokołowsko, 4-14.07.2018,

Rysunek – Maja Zgorzyńska – 8 lat. Obóz szachowy w Sokołowsku 4-14.07.2018.

Na przykład w tych pozycjach należy zamatować czarnego króla najpóźniej w 50 posunięciu: K / K + H,
K / K + W,  K / K + 2G,
K / K + G + S.

Zofia Wittlin, rysunek, królewska gra, szachy dla dzieci, interaktywny podręcznik szachowy, MDK Śródmieście Wrocław, piękno szachów, lekcje szachowe,

Rysunek – Zofia Wittlin (8 lat, MDK Śródmieście Wrocław). Konkurs KRÓLEWSKA GRA – SZACHY, MDK Śródmieście Wrocław, listopad 2015. Fot. Anna Szuleszko.

Czy zdążysz zamatować króla przeciwnika dwoma gońcami w ciągu 50 posunięć?

1. B: Ke1, Gc1, Gf1. Cz: Ke8.graj! Przeglądnij partię!

2. B: Kb6, Gf2, Gf5. Cz: Kd5.graj!

3. B: Ka4, Gb8, Gc2. Cz: Ke6.graj!

4. B: Kc2, Ga2, Ge1. Cz: Ke5.graj!

5. B: Kc2, Ga4, Gh8. Cz: Ke2. – graj!

6. B: Kh6, Gd2, Ge8, Cz: Kc4. – graj!

Matowanie dwoma gońcami zadania – Tydzień 4, cz. 9.

Tablice Nalimova. Jako pomoc do tych ćwiczeń mogą posłużyć tablice Nalimova.

 

Czy zdążysz zamatować króla przeciwnika gońcem i skoczkiem w ciągu 50 posunięć?

1. B: Ke1, Gc1, Sb1. Cz: Ke8.graj! Przeglądnij partię!

2. B: Ke4, Ga1, Sg1. Cz: Ke1.graj!

3. B: Kd7, Gc2, Sd8. Cz: Kg4. – graj!

4. B: Kh5, Gb8, Sf6. Cz: Ka4.graj!

5. B: Kh6, Gc7, Sb7. Cz: Ke8. – graj!

6. B: Ke1, Ga1, Sh1. Cz: Ke8. – graj!

 

szachy, król, goniec, skoczek, figury, bierki szachowe,

Król, goniec, skoczek.

Matowanie gońcem i skoczkiem zadania – Tydzień 4, cz. 11.

Tablice Nalimova.
Jako pomoc do tych ćwiczeń mogą posłużyć tablice Nalimova.

Rysunek - Hanna Mongiałło. szachy

Rysunek – Hanna Mongiałło (8 lat, MDK w Lubinie). Konkurs KRÓLEWSKA GRA – SZACHY (wyróżnienie), MDK Śródmieście Wrocław, listopad 2015.

Tydzień 6, część 3. poprzednia strona    |    następna strona Tydzień 6, część 5.