
Obraz analizy pozycji tablicami Nalimowa. Przy idealnej grze czarnych białe wygrywają, gdy też grają idealnie, najszybciej w 49 posunięciach, po posunięciach: 1. Ka1-a2 i 1.Ka1-b2. Po ruchach: 1.Sb1-c3, 1.Sb1-a3, 1.Sb1-d2, 1.Sb5-d6 i 1.Sb5-c3 też wygrywają, bo zdążą dać mata nie wykonując 50 posunięć bez bicia i posunięcia pionem. Po posunięciach: 1.Sb5-c3, 1.Sb5-d6, 1.Sb1-d2 i 1.Sb1-a3 wygrywają pomimo dłuższej gry, niż 50 posunięć, bo w międzyczasie czarne są zmuszone zagrać pionkiem, przed upływem 50 ruchów.
Reguła ta szczególnie nabiera na znaczeniu, gdy na szachownicy pozostał już tylko minimalny materiał matujący, wtedy trzeba zdążyć z zamatowaniem samotnego króla w ciągu 50 ruchów.
Na przykład w tych pozycjach należy zamatować czarnego króla najpóźniej w 50 posunięciu: K / K + H K / K + W K / K + 2G K / K + G + S
Rysunek – Zofia Wittlin (8 lat, MDK Śródmieście Wrocław). Konkurs KRÓLEWSKA GRA – SZACHY, MDK Śródmieście Wrocław, listopad 2015. Fot. Anna Szuleszko.
Czy zdążysz zamatować króla przeciwnika dwoma gońcami w ciągu 50 posunięć?
1. B: Ke1, Gc1, Gf1. Cz: Ke8. – graj! Przeglądnij partię!
4. B: Kc2, Ga2, Ge1. Cz: Ke5. – graj!
5. B: Kc2, Ga4, Gh8. Cz: Ke2. – graj!
6. B: Kh6, Gd2, Ge8, Cz: Kc4. – graj!
Matowanie dwoma gońcami zadania – Tydzień 4, cz. 9.
Tablice Nalimova. Jako pomoc do tych ćwiczeń mogą posłużyć tablice Nalimova.
Czy zdążysz zamatować króla przeciwnika gońcem i skoczkiem w ciągu 50 posunięć? 1. B: Ke1, Gc1, Sb1. Cz: Ke8. – graj! Przeglądnij partię!
2. B: Ke4, Ga1, Sg1. Cz: Ke1. – graj!
3. B: Kd7, Gc2, Sd8. Cz: Kg4. – graj!4. B: Kh5, Gb8, Sf6. Cz: Ka4. – graj!
5. B: Kh6, Gc7, Sb7. Cz: Ke8. – graj!
6. B: Ke1, Ga1, Sh1. Cz: Ke8. – graj!
Matowanie gońcem i skoczkiem zadania – Tydzień 4, cz. 11.
Tablice Nalimova.
Jako pomoc do tych ćwiczeń mogą posłużyć tablice Nalimova.

Rysunek – Hanna Mongiałło (8 lat, MDK w Lubinie). Konkurs KRÓLEWSKA GRA – SZACHY (wyróżnienie), MDK Śródmieście Wrocław, listopad 2015.