Posunięcia skoczka. Podstawy
Skoczek porusza się na najbliższe pola niedostępne dla hetmana. Są to pola odmiennego koloru od koloru pola, z którego skoczek wychodzi, oddalone od niego o 2 pola, ale nie są te docelowe pola położone ani na wprost, ani na ukos od pola, z którego skoczek wychodzi. Skoczek nie może się więc ruszyć na pole sąsiednie, ani na pole oddalone na wprost lub na ukos od niego, czyli nie może się poruszać za pomocą posunięć jakiejkolwiek innej bierki szachowej. Skoczek przeskakuje bez konsekwencji ponad pola sąsiednie. Skoczek przeskakuje ponad królewską strefą na najbliższe pola odmiennego koloru.Ruchy skoczka, tak jak i ruchy innych bierek, należy od razu widzieć we wszystkich kierunkach jednocześnie!
Nie należy tych posunięć wyznaczać za pomocą litery L, czy poprzez wyliczenia (dwa na wprost i jeden w bok), bo wtedy widzi się ruch skoczka tylko w jedną stronę…
Ćwiczenie ruchowe!
Skacz na dużej szachownicy tak jak to robi szachowy skoczek! Może to być szachownica w parku, ale mogą to być zwykłe płyty chodnikowe lub gresy podłogowe.
Zobacz, jak skacze skoczek:
– Animacja 1,
– Animacja 2,
– Animacja 3.
Ogniska skoczka.
W walce ze skoczkiem przeciwnika różne nasze figury najlepiej jest zwykle ustawiać w ogniskach tego skoczka, czyli na polach położonych dość blisko od niego, ale dla tego skoczka polach odległych, w taki sposób, by atakami zabierać temu skoczkowi jak najwięcej pól.
Warunki te spełnione są najlepiej na polach położonych na ukos o 2 pola od skoczka (ognisko ukośne) i na polach położonych o 3 pola od skoczka na wprost lub w bok (ognisko proste).
Przejdź skoczkiem do rogu w 2 posunięciach: zadanie 1 zadanie 2 zadanie 3 zadanie 4 zadanie 5
Przejdź skoczkiem do rogu w 3 posunięciach: zadanie 1 zadanie 2 zadanie 3 zadanie 4 zadanie 5 zadanie 6 zadanie 7 zadanie 8 zadanie 9 zadanie 10