Tydzień 5.     Posunięcia specjalne.

 

    Część 3.     król, ruchomy obrazek,wieża, ruchomy obrazek,     Roszada.    

22.04.2016

Roszada. Zdjęcie Marka Ścisłego z finału dolnośląskiego Igrzysk Młodzieży Szkolnej rozegranego 22.04.2016 w Elektronicznych Zakładach Naukowych we Wrocławiu.

    Roszada.     biała wieżabiały król    Podstawy.

czasami nie warto robić roszady

Czasami nie warto robić roszady!!!(?) Autorka rysunku: Zofia Trzeciak (uczestniczka obozu szachowego MDK Śródmieście Wrocław w Sokołowsku w 2014 roku).


Zadanie – mat w 1 posunięciu.

Roszada to jednoczesny ruch króla i wieży.

Podczas wykonywania roszady najpierw przesuwamy króla o dwa pola w stronę wieży, a następnie tą samą ręką stawiamy wieżę na polu za królem.

16.06.2005

Sędzia coś zauważył! MDK Śródmieście Wrocław, 16.06.2005.

roszada

Białe wykonują długą roszadę, a czarne krótką.

Roszada określana jest jako ruch króla i dlatego, gdy dotkniemy najpierw wieżę, to tracimy prawo do wykonania roszady i musimy wykonać posunięcie wieżą.

Z tego powodu, gdy zrobimy roszadę niezgodnie z przepisami, to musimy, po jej wycofaniu, wykonać prawidłowy ruch królem (może to być na przykład prawidłowo wykonana roszada).

długa roszada, król, wieża, animacja, apronus, interaktywny podręcznik szachowy, mały diagram, część szachownicy, szachy dla dzieci, reguły szachów, szachowe zasady, posunięcia specjalne,

Długa roszada.

 

Białe i czarne wykonały długą roszadę.

Białe i czarne wykonały długą roszadę.

Może być wykonana roszada krótka (na skrzydle królewskim) lub roszada długa (na skrzydle hetmańskim).

długa roszada, król, wieża pod biciem przeskakuje przez atakowane pole, animacja, apronus, interaktywny podręcznik szachowy, mały diagram, część szachownicy, szachy dla dzieci, reguły szachów, szachowe zasady, posunięcia specjalne,

Długa roszada. Wieża jest pod biciem i przeskakuje przez atakowane pole.

 

Nie wolno robić roszady, gdy:

1) król już się ruszał,

Białe i czarne wykonały krótką roszadę.

Białe i czarne wykonały krótką roszadę.

2) wieża już się ruszała (chodzi o wieżę, z którą zamierzamy wykonać roszadę),

mat w 1 posunięciu, białe dają mata w jednym ruchu, długa roszada, król, wieża, animacja, apronus, interaktywny podręcznik szachowy, mały diagram, część szachownicy, szachy dla dzieci, reguły szachów, szachowe zasady, posunięcia specjalne,

Mat w 1 posunięciu.

3) król jest pod szachem (jeżeli król szachowany był wcześniej, ale wciąż się nie ruszał, to w następnych posunięciach ma prawo do wykonania roszady),

4) coś stoi między królem i wieżą,

5) król przeskakuje przez szachowane pole.

 

roszada długa i krótka, diagram szachowy, przepisy szachowe, posunięcia specjalne, kurs interaktywny szachydzieciom.pl,

Białe wykonują długą roszadę, a czarne krótką.

szachy_01[1]

Czarne wykonały krótką roszadę. Pamiętaj o tym, by zrobić roszadę – szczególnie wtedy, gdy grasz czarnymi.

Oczywiście nie wolno wykonać roszady również wtedy, gdy król po jej wykonaniu znalazłby się pod szachem.

Wolno robić roszadę, gdy:

mpjbis, mistrzostwa polski juniorów w szachach, szachy szybkie, szachy błyskawiczne, wrocław 2017, hala stulecia, Marek Ścisły,

Mistrzostwa Polski Juniorów w szachach szybkich i błyskawicznych, Hala Stulecia, Wrocław, 6-9.08.2017. Fot. Marek Ścisły.

1) wieża jest pod biciem,

2) wieża przeskakuje atakowane pole.

 

12...Ke8:d8 13. ???

12…Ke8:d8 13. ???

Mat w 2 posunięciach: zadanie 1zadanie 2, zadanie 3zadanie 4, zadanie 5zadanie 6, zadanie 7, zadanie 8.

Mat w 3 posunięciach – zadanie 1.

Mat w 6 posunięciach – zadanie 1.

Mat w 7 posunięciach – zadanie 1.

Mat w 8 posunięciach – zadanie 1.

 

animacja, długa roszada, przepisy gry w szachy, interaktywny podręcznik szachowy, Otto Feuer, Alberic O'Kelly de Galway, apronus, diagram, podwójne uderzenie, zaciągnięcie, uwolnienie linii, szachowa kombinacja, lekcje szachowe, nauka szachów, mistrzostwa belgii, liege, 1934, błąd arcymistrza,

Otto Feuer – Alberic O’Kelly de Galway, Mistrzostwa Belgii, Liege, 1934.

Przykładowa partia:

1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Gb5 a6 4.Ga4 d6 5.G:c6+ b:c6 6.d4 f6 7.Sc3 Wb8 8.Hd3 Se7 9.Ge3 W:b2 10.d:e5 f:e5 11.S:e5 d:e5? 12.H:d8+ K:d8         

13.0-0-0+! 1-0

Przeglądnij tę partię! Znowu przeglądnij tę partię! Animacja. Zgaduj posunięcia białych! Naucz się tej partii na pamięć!

 

Białe zaczynają i wygrywają:

szachy Sokołowsko roszada

Roszada już wykonana i co dalej robić? Magdalena Kotas – uczestniczka obozu sekcji szachowej MUKS MDK Śródmieście Wrocław w Sokołowsku 9-20.07.2016. Fot. Janusz Żyła.

Tydzień 5, część 2. poprzednia strona    |    następna strona Tydzień 5, część 4.