Metoda papugi (małpy). Końcówki.

Zdjęcie Anny Szuleszko z wystawy pokonkursowej KRÓLEWSKA GRA – SZACHY, MDK Śródmieście Wrocław, listopad 2015.
Podczas zajęć szachowych w środę 9.12.2015 – uczeń Szkoły Podstawowej nr 91 im. Orląt Lwowskich we Wrocławiu – Marcin Półbratek – zaproponował nazwę: „metoda papugi” zamiast dotychczasowej nazwy „metoda hetman-zegar, król-zegar”.
1.Hc3
(podciągnięcie hetmana – „hetman-zegar”)
(„małpowanie” – naśladujemy hetmanem posunięcia czarnego króla)
2…Ke5 3.Hd3 Kf6 4.He4 Kg5 5.Hf3 Kg6 6.Hf4 Kg7 7.Hf5 Kh8

Rysunek – Katarzyna Deluga (14 lat, MDK Fabryczna Wrocław). Konkurs KRÓLEWSKA GRA – SZACHY, MDK Śródmieście Wrocław, listopad 2015. Fot. Anna Szuleszko.
(uwaga! – król na bandzie! – nie daj pata!)
8.Hg5! (odcięcie!)
(podciągnięcie króla – „król-zegar”)
Mat w 2 posunięciach.
(teraz cios kończący!)
14.Hg7X
Przeglądnij tę partię!
Zgaduj posunięcia białych!
Zamatuj niewidzialnego króla!
Ćwicz matowanie hetmanem!

W szachy gra się na czas… Autor fotografii: Tomasz Konopka (MDK Śródmieście Wrocław – pracownia fotograficzna Piotra Kamińskiego).
Czy zdążysz zamatować króla przeciwnika królem i hetmanem w ciągu 50 posunięć?
1. B: Ke1, Ha1. Cz: Kd5. – graj!
Wykonuj z zapisu na ślepo posunięcia białych!
Zgaduj na ślepo posunięcia białych!