Metoda papugi. A może metoda małpy?
Metoda papugi (małpy). Końcówki.
Zdjęcie Anny Szuleszko z wystawy pokonkursowej KRÓLEWSKA GRA – SZACHY, MDK Śródmieście Wrocław, listopad 2015.
Podczas zajęć szachowych w środę 9.12.2015 – uczeń Szkoły Podstawowej nr 91 im. Orląt Lwowskich we Wrocławiu – Marcin Półbratek – zaproponował nazwę: „metoda papugi” zamiast dotychczasowej nazwy „metoda hetman-zegar, król-zegar”.
Matowanie królem i hetmanem metodą papugi.
B: Ke1, Ha1. Cz: Kd5.
1.Hc3
(podciągnięcie hetmana – „hetman-zegar”)
1…Kd6 2.Hc4
(„małpowanie” – naśladujemy hetmanem posunięcia czarnego króla)
2…Ke5 3.Hd3 Kf6 4.He4 Kg5 5.Hf3 Kg6 6.Hf4 Kg7 7.Hf5 Kh8
Rysunek – Katarzyna Deluga (14 lat, MDK Fabryczna Wrocław). Konkurs KRÓLEWSKA GRA – SZACHY, MDK Śródmieście Wrocław, listopad 2015. Fot. Anna Szuleszko.
(uwaga! – król na bandzie! – nie daj pata!)
8.Hg5! (odcięcie!)
8…Kh7 9.Kf2
(podciągnięcie króla – „król-zegar”)
9…Kh8 10.Kf3 Kh7 11.Kf4 Kh8 12.Kf5 Kh7
I Otwarty Turniej „Kocykowy” Szachów Szybkich, Lubartów, 6.06.2016.
Mat w 2 posunięciach.
13.Kf6 Kh8
(teraz cios kończący!)
14.Hg7X
Przeglądnij tę partię!
I Otwarty Turniej „Kocykowy” Szachów Szybkich, Lubartów, 6.06.2016.
Animacja.
Zgaduj posunięcia białych!
Zamatuj niewidzialnego króla!
Ćwicz matowanie hetmanem!
W szachy gra się na czas… Autor fotografii: Tomasz Konopka (MDK Śródmieście Wrocław – pracownia fotograficzna Piotra Kamińskiego).
Czy zdążysz zamatować króla przeciwnika królem i hetmanem w ciągu 50 posunięć?
1. B: Ke1, Ha1. Cz: Kd5. – graj!
2. B: Ka1, Hb1. Cz: Ke8.
3. B: Kf7, Hg8. Cz: Kd5.4. B: Kg7, Hf6. Cz: Kc4.5. B: Ke8, Hh8. Cz: Kf5.6. B: Kc8, Hd8. Cz: Ke4.7. B: Kg5, Hh2. Cz: Ke3.
I Otwarty Turniej „Kocykowy” Szachów Szybkich, Lubartów, 6.06.2016.
Wykonuj z zapisu na ślepo posunięcia białych!
Zgaduj na ślepo posunięcia białych!
I Otwarty Turniej „Kocykowy” Szachów Szybkich, Lubartów, 6.06.2016.