Metoda kombinowana (komputerowa). Końcówki.
Staramy się zagonić czarnego króla na dowolną bandę i dlatego nie musimy zaczynać od odcięcia go wieżą, lecz zazwyczaj zaczynamy od centralizacji króla.Następnie obserwujemy pola dostępne dla czarnego króla i maksymalnie go ograniczamy obydwiema figurami tak, by jak najszybciej go zepchnąć na bandę.
Metoda ta jest najkrótsza w ilości posunięć, ale wymaga dużej spostrzegawczości i sporej dawki myślenia, na co w niedoczasie nie możemy sobie pozwolić. Jednak, gdy jest ta metoda dobrze przećwiczona, to nadaje się do stosowania nawet w niedoczasie.
B: Ke1, Wa1. Cz: Kd5.
1.Ke2 Kd4 2.Wa5 Ke4 3.Wh5 Kd4 4.Kf3 Kd3 5.Wh4 Kd2 6.Ke4 Kc3 7.Ke3 Kc2 8.Wc4+ Kb3 9.Kd3 Kb2 10.Wc3 Kb1 11.Wb3+ Ka1 12.Kc3 Ka2 13.Kc2 Ka1 14.Wa3X
Przeglądnij tę partię!
Zgaduj posunięcia białych!
Czy zdążysz zamatować króla przeciwnika wieżą i królem w ciągu 50 posunięć?
1. B: Kb4, We2. Cz: Kf4. – graj!
2. B: Ka7, Wa3. Cz: Kd5. – graj!
3. B: Kc5, Wb4. Cz: Kg1. – graj!
Jako pomoc do tych ćwiczeń mogą posłużyć Tablice Nalimova.
Zgaduj na ślepo posunięcia białych!