Tydzień 1.     Cel gry, posunięcia, bicia.

 

poprzednia strona     Część 1.     czarny król     Cel gry.     następna strona

Bardzo częsty mat.

Bardzo częsty mat.

    Szach, obrony od szacha, mat.    Podstawy. dalej

Szach to atak na króla.

Słowem „szach” można zgłosić przeciwnikowi atak na jego króla.

Szach, Rysunek, Artur Boszko, KRÓLEWSKA GRA, SZACHY

Szach! Rysunek – Artur Boszko (9 lat, Szkoła Podstawowa nr 47 we Wrocławiu). Konkurs KRÓLEWSKA GRA – SZACHY, MDK Śródmieście Wrocław, listopad 2015.

Obrony od szacha:
bicie, zasłona, ucieczka.

Bicie, zasłona, ucieczka. Rysunek – Aleksandra Królicka (uczennica Gimnazjum nr 13 im. Unii Europejskiej we Wrocławiu).

Bicie, zasłona, ucieczka. Rysunek – Aleksandra Królicka (uczennica Gimnazjum nr 13 im. Unii Europejskiej we Wrocławiu).

Rozpatrujemy właśnie w tej kolejności!

Nie łapiemy od razu za króla, gdy zauważymy, że znalazł się pod atakiem!

Najpierw patrzymy, czy można pobić naszą bierką tę bierkę przeciwnika, która zaatakowała króla.

Następnie patrzymy, czy można zasłonić króla.

Linię ataku, bierki przeciwnika, na naszego króla, próbujemy przesłonić inną bierką.

Na koniec, dopiero, sprawdzamy ucieczki naszego króla na pola niezaatakowane przez bierki przeciwnika.

Nie obronienie króla od szacha, wejście królem pod atak, bądź odsłonięcie ataku na własnego króla, jest nieprawidłowym ruchem, który trzeba wycofać.

szach gońcem

Czarny goniec daje szacha. Najlepszą obroną króla od szacha jest pobicie pionkiem tego gońca. Zasłon jest 5: są 3 zasłony skoczkami, jedna gońcem i jedna hetmanem. Król ma tylko jedną możliwość ucieczki. Animacja.

Zapamiętaj!
Nie chodź królem, gdy jest szach!
szach skoczkiem

Szach skoczkiem. Obóz sekcji szachowej MUKS MDK Śródmieście Wrocław w Sokołowsku, 11.07.2017. Pozycja pochodzi z turnieju szachów szybkich. Zdjęcie – Janusz Żyła.

Najpierw sprawdź wszystkie możliwości zbicia szachującej bierki, potem wszystkie zasłony i dopiero popatrz jakie ma ucieczki twój król.
Wykonaj białymi najlepsze posunięcie – zadanie
Wykonaj białymi wszystkie możliwe posunięcia – ćwiczenie

szachy, Goniec, Rysunek, Iga Sieńko, Gimnazjum nr 13 we Wrocławiu, interaktywny podręcznik szachowy, piękno w szachach,

Goniec. Rysunek – Iga Sieńko (uczennica Gimnazjum nr 13 im. Unii Europejskiej we Wrocławiu).

goniec Daj szacha gońcem

 

 

 

 

 

 

skoczek Daj szacha skoczkiem

szachy, Skoczek, Rysunek, Iga Sieńko, piękno w szachach, interaktywny podręcznik szachowy, nauka szachów, lekcje szachowe dla początkujących,

Skoczek. Rysunek – Iga Sieńko (uczennica Gimnazjum nr 13 im. Unii Europejskiej we Wrocławiu).

Misja.

 

 

 

 

 

wieża Daj szacha wieżą!

Szachy sandomierskie

Szachy sandomierskie – wieża (w pierwotnej terminologii hinduskiej – rydwan konny).

 

 

 

 

 

 

 

pionek Daj szacha pionkiem

Szachy sandomierskie – pionek (pierwotnie – piechur).

Szachy sandomierskie – pionek (pierwotnie – piechur).

 

 

 

 

 

 

 

hetman Daj szacha hetmanem

Aleksandra Kozłowska

Rysunek – Aleksandra Kozłowska – 16 lat. Obóz szachowy w Sokołowsku 4-14.07.2018.

 

 

 

 

 

 

Daj szacha: zadanie 1 zadanie 2 zadanie 3 zadanie 4 zadanie 5 zadanie 6 zadanie 7 zadanie 8 zadanie 9 zadanie 10

Rymowanka.

szachy, Goniec, Rysunek, Kinga Konieczna, Gimnazjum nr 13 we Wrocławiu, interaktywny podręcznik szachowy,

Goniec. Rysunek – Kinga Konieczna (uczennica Gimnazjum nr 13 im. Unii Europejskiej we Wrocławiu).

 

Mat hetmanem, szach bez obrony, śmiertelny atak na króla, koniec partii szachowej, cel gry w szachy, animacja, diagram, apronus, interaktywny podręcznik szachowy, lekcje szachowe, hetman, król,

MAT.     Animacja.

Mat to szach, od którego nie ma obrony.

Mat, to taki atak na króla, od którego nie można go uchronić ani biciem, ani zasłoną, ani ucieczką.

 

Mat wieżą, szach bez obrony, śmiertelny atak na króla, koniec partii szachowej, cel gry w szachy, animacja, diagram, apronus, interaktywny podręcznik szachowy, lekcje szachowe, wieża, król,

MAT.     Animacja.

animacja, szachy, interaktywny podręcznik szachowy, lekcje szachowe, nauka szachów dla początkujących,Zobacz, jak daje się mata!

Daj mata w 1 posunięciu!

 

 

goniec, ruchomy obrazek, interaktywny podręcznik szachowy, żywe szachy, animacja, Daj mata gońcem!

 

skoczek, rysunek, Kinga Konieczna, uczennica, Gimnazjum nr 13 im. Unii Europejskiej we Wrocławiu, interaktywny podręcznik szachowy, lekcje szachowe, nauka szachów, piękno w szachach, szachy dla dzieci,

Skoczek. Rysunek – Kinga Konieczna (uczennica Gimnazjum nr 13 im. Unii Europejskiej we Wrocławiu).

 

 

 

 

 

skoczek, ruchomy obrazek, żywe szachy, interaktywny podręcznik szachowy, animacja, Daj mata skoczkiem!

 

wieża

Wieża.

 

 

 

 

 

wieża width= Daj mata wieżą!

pionek

Pionek.

 

 

 

 

 

 

pionek, ruchomy obrazek, szachy na żywo, animacja, interaktywny podręcznik szachowy, pion, Daj mata pionkiem!

 

 

 

 

 

 

szachy, Hetman, interaktywny podręcznik szachowy, grafika,

Hetman.

hetman, ruchomy obrazek, interaktywny podręcznik szachowy, żywe szachy, animacja, Daj mata hetmanem!

 

 

 

 

 

 

mat hetmanem

Mat hetmanem. Mistrzostwa Europy Juniorów, Ryga (Łotwa), 2 runda, 21.08.2018.

Daj mata: zadanie 1 zadanie 2 zadanie 3 zadanie 4 zadanie 5 zadanie 6 zadanie 7 zadanie 8 zadanie 9

cel gry w szachy

Cel gry w szachy! Medalistki Mistrzostw Polski Juniorek do lat 10: 1. Zofia Frej (MUKS MDK Śródmieście Wrocław), 2. Alicja Śliwicka, 3. Agata Dwilewicz. Mielno, 26.03.2011.

Obrona od szacha: zadanie 1 zadanie 2 zadanie 3 zadanie 4 zadanie 5 zadanie 6 zadanie 7 zadanie 8 zadanie 9 zadanie 10 zadanie 11 zadanie 12 zadanie 13 zadanie 14 zadanie 15 zadanie 16 zadanie 17

 

 

 

 

animacja

 

Ćwiczenienazwy pól.

Anna Gzik

Bierki szachowe. Autorka – Anna Gzik (19 lat, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych, Kępno). Konkurs plastyczny KRÓLEWSKA GRA – SZACHY (wyróżnienie), MDK Śródmieście Wrocław, listopad 2015.

Tydzień 34, część 5. wróćwróćwróć poprzednia strona    |    następna strona dalejdalejdalej Tydzień 1, część 2.