Zbiór zadań utrwalających znajomość podstawowych reguł gry w szachy.
1. Posunięcia figur:
1.1 – Ruchy figur.
Nauka wykonywania ruchów figur.
1.2 – Wszystkie ruchy figury.
Ćwiczenia robienia ruchów poszczególnymi figurami.
1.3 – Ruchy wieży.
Ćwiczenia doskonalące poruszanie się wieżą.
1.4 – Ruchy gońca.
Ćwiczenia doskonalące poruszanie się gońcem.
1.5 – Ruchy hetmana.
Ćwiczenia doskonalące poruszanie się hetmanem.
1.6 – Ruchy króla.
Ćwiczenia doskonalące poruszanie się królem.
1.7 – Ruchy skoczka.
Ćwiczenia doskonalące poruszanie się skoczkiem.
2. Pionek.
Nauka wykonywania: promocji pionka, ruchów i bić pionków, bicia w przelocie.
3. Wykonaj roszadę!
Nauka wykonywania roszady.
4. Goniec.
Ćwiczenia doskonalące poruszanie się i wykonywanie bić gońcem.
5. Skoczek idzie na h1 w 2 ruchach.
Ćwiczenia doskonalące poruszanie się skoczkiem. Manewry dwuposunięciowe.
6. Skoczek idzie na h1 w 3 ruchach.
Ćwiczenia doskonalące poruszanie się skoczkiem. Manewry trójposunięciowe.
7. Ujeżdżanie skoczka.
Ćwiczenia doskonalące poruszanie się skoczkiem. Manewry cztero-, pięcio- i sześcioposunięciowe.
8. Galopada skoczka – wersja łatwa.
Ćwiczenia doskonalące poruszanie się skoczkiem. Skoczek przechodzi przez wszystkie pola – „galopada”. Wesja łatwa.
Ten zestaw zadań obecnie jest w trakcie rozbudowy od 12.05.2022 i nie jest pobierany z treści Interaktywnego Podręcznika Szachowego.
9. Cel gry:
9.1 – Daj szacha!
Zadania interaktywne, których celem jest pokazanie, co to jest szach i jak takie posunięcie się wykonuje.
9.2 – Obrona od szacha.
Zadania interaktywne, których celem jest pokazanie, jak można obronić króla od szacha.
Ten zestaw zadań od dawna znajdował się w treści Interaktywnego Podręcznika Szachowego, ale do zbioru zadań został dołączony dopiero 21.05.2022.
9.3 – Mat w 1 ruchu.
Zadania interaktywne, których celem jest pokazanie, co to jest mat i jak takie posunięcie się wykonuje.
10. Wartość szachowych bierek.
Ćwiczenia dotyczą porównywania wartości bierek, zarówno pojedynczych, jak i zgrupowanych. Jednocześnie są to ćwiczenia czysto matematyczne – dotyczą umiejętności dodawania w zakresie do 10.
11. Bicia:
11.1 – Daj mata wykorzystując możliwość bicia!
Zadania interaktywne, w których należy zamatować króla dzięki wykonaniu korzystnego bicia.
11.2 – Wykonuj najkorzystniejsze bicia!
Zadania interaktywne, w których należy wykonać najkorzystniejszy ruch, bądź kolejne najkorzystniejsze posunięcia, ale tym ruchem jest bicie lub są to kolejne bicia.