27. Bez ♔. 28. Bez ♔♚. 29. Mała szachownica.
Bez ♔♚ króli. Przyciski kierują do poszczególnych zestawów zadań i ćwiczeń:
Bez ♔♚ króli. W tym zbiorze wszystkie zestawy zadań i ćwiczeń prezentują pozycje, w których obie strony – białe i czarne – nie posiadają króla, a pomimo tego można rozwiązywać to interaktywnie. W takiej grze bez króli wygrywa się poprzez promocję pionka, wybicie wszystkich bierek przeciwnika lub zablokowanie, czyli całkowite pozbawienie możliwości ruchu i bicia wszystkich bierek przeciwnika.
Pozycje bez króli są normalnie nielegalne, ale silnik szachowy obsługujący interfejs Kursu Interaktywnego SzachyDzieciom.pl potrafi skutecznie działać nawet w takich sytuacjach. Umożliwia to tworzenie zadań i ćwiczeń, w których zbędne bierki są usunięte i dotyczy to również króli. Takie uproszczenie pozwala przećwiczyć różne pouczające manewry szachowych bierek w czystej formie i daje to bardzo pozytywne efekty w procesie szachowego treningu.
1. Zadania bez króli.
Zadania szachowe, w których należy uzyskać wygraną poprzez promocję pionka, wybicie wszystkich bierek przeciwnika lub zablokowanie, czyli całkowite pozbawienie możliwości ruchu i bicia wszystkich bierek przeciwnika.
2. Pozbijaj uśpione pionki – zadania
Zadania szachowe, w których należy w określonej ilości posunięć pozbijać uśpione pionki.
Uważaj na bicia pionków!
3. Pozbijaj uśpione pionki – ćwiczenia
Ćwiczenia szachowe, w których należy w określonej ilości posunięć pozbijać uśpione pionki.
Uważaj na bicia pionków!
4. Pozbijaj uśpione czarne bierki – ćwiczenia
Ćwiczenia szachowe, w których należy w określonej ilości posunięć pozbijać uśpione czarne bierki.
Uważaj na bicia pionków!
5. Pozbijaj aktywne pionki!
Zadania szachowe, w których należy w określonej ilości posunięć pozbijać aktywne pionki.
Uważaj na bicia pionków!
6. Wygraj figurę! Bez króli.
Zadania szachowe, w których należy wykorzystać możliwość zdobycia przewagi materialnej. Należy zdobyć przewagę co najmniej lekkiej figury.
7. Ćwiczenia bez króli.
Ćwiczenia szachowe, w których należy wygrać lub zremisować z grze z silnikiem szachowym Apronus. Wygrywa się poprzez promocję pionka, wybicie wszystkich bierek przeciwnika lub zablokowanie, czyli całkowite pozbawienie możliwości ruchu i bicia wszystkich bierek przeciwnika.