28. Bez króli.

Zalążek przyszłego zbioru zadań i ćwiczeń. W tym zbiorze wszystkie zestawy zadań i ćwiczeń prezentować będą pozycje, w których obie strony – białe i czarne – nie posiadają króla, a pomimo tego można rozwiązywać to interaktywnie. W takiej grze bez króli wygrywa się poprzez promocję pionka, wybicie wszystkich bierek przeciwnika lub zablokowanie, czyli całkowite pozbawienie możliwości ruchu i bicia wszystkich bierek przeciwnika.
Pozycje bez króli są normalnie nielegalne, ale silnik szachowy Apronus obsługujący interfejs Kursu Interaktywnego SzachyDzieciom.pl potrafi skutecznie działać nawet w takich sytuacjach. Umożliwia to prezentowanie zadań i ćwiczeń, w których zbędne bierki są usunięte i dotyczy to również króli. Takie uproszczenie pozwala przećwiczyć różne pouczające manewry szachowych bierek w czystej formie i daje to bardzo pozytywne efekty w procesie szachowego treningu.

Ten zbiór zadań obecnie jest w trakcie rozbudowy od 16.11.2022 i nie jest pobierany z treści Interaktywnego Podręcznika Szachowego.

1.     Zadania bez króli.
Zadania szachowe, w których należy uzyskać wygraną poprzez promocję pionka, wybicie wszystkich bierek przeciwnika lub zablokowanie, czyli całkowite pozbawienie możliwości ruchu i bicia wszystkich bierek przeciwnika.

2.     Pozbijaj uśpione pionki!
Zadania szachowe, w których należy w określonej ilości posunięć pozbijać uśpione pionki.
Uważaj na bicia pionków!

3.     Pozbijaj aktywne pionki!
Zadania szachowe, w których należy w określonej ilości posunięć pozbijać aktywne pionki.
Uważaj na bicia pionków!

4.     Wygraj figurę! Bez króli.
Zadania szachowe, w których należy wykorzystać możliwość zdobycia przewagi materialnej. Należy zdobyć przewagę co najmniej lekkiej figury.

5.     Ćwiczenia bez króli.
Ćwiczenia szachowe, w których należy wygrać lub zremisować z grze z silnikiem szachowym Apronus. Wygrywa się poprzez promocję pionka, wybicie wszystkich bierek przeciwnika lub zablokowanie, czyli całkowite pozbawienie możliwości ruchu i bicia wszystkich bierek przeciwnika.