27.     Bez ♔ króla.

26.     Końcówki 2.     wróć     27.     Bez ♔.     dalej     28.     Bez ♔♚.

Przyciski kierują do poszczególnych zestawów zadań i ćwiczeń:

W tym zbiorze we wszystkich zestawach zadań i ćwiczeń jedna strona – białe albo czarne – nie posiada ♔ króla, a pomimo tego można je rozwiązywać interaktywnie. Strona bez króla wygrywa poprzez zamatowanie ♚ króla przeciwnika, zaś strona posiadająca ♔ króla wygrywa poprzez promocję pionka, wybicie wszystkich bierek przeciwnika lub poprzez zablokowanie, czyli całkowite pozbawienie możliwości ruchu i bicia wszystkich bierek przeciwnika. Pozycje bez ♔ króli są w grze w szachy nielegalne, ale silnik szachowy obsługujący interfejs Kursu Interaktywnego SzachyDzieciom.pl potrafi skutecznie działać nawet w takich sytuacjach. Umożliwia to prezentowanie zadań i ćwiczeń, w których zbędne bierki są usunięte i dotyczy to również ♔ króli. Takie uproszczenie pozwala przećwiczyć różne pouczające manewry szachowych bierek w czystej formie i daje to bardzo pozytywne efekty w procesie szachowego treningu.

1.     Daj mata! Bez ♔ króla. Dwie wieże.
Zadania szachowe, w których należy dać mata za pomocą dwóch wież w określonej ilości posunięć, chociaż strona matująca nie posiada ♔ króla.

2.     Daj mata! Bez ♔ króla. Hetman.
Zadania szachowe, w których należy dać mata za pomocą hetmana w określonej ilości posunięć, chociaż strona matująca nie posiada ♔ króla.

3.     Daj mata! Bez ♔ króla. 2 wieże z pionkami.
Zadania szachowe, w których należy dać mata za pomocą dwóch wież z pionkami w określonej ilości posunięć, chociaż strona matująca nie posiada ♔ króla.

4.     Daj mata! Bez ♔ króla. Hetman z pionkami.
Zadania szachowe, w których należy dać mata za pomocą hetmana z pionkami w określonej ilości posunięć, chociaż strona matująca nie posiada ♔ króla.

5.     Daj mata! Bez ♔ króla. Pionki.
Zadania szachowe, w których należy dać mata za pomocą pionków w określonej ilości posunięć, chociaż strona matująca nie posiada ♔ króla.

6.     Daj mata! Bez ♔ króla. Hetman i goniec.
Zadania szachowe, w których należy dać mata za pomocą hetmana i gońca w określonej ilości posunięć, chociaż strona matująca nie posiada ♔ króla.

7.     Daj mata! Bez ♔ króla. Hetman i skoczek.
Zadania szachowe, w których należy dać mata za pomocą hetmana i skoczka w określonej ilości posunięć, chociaż strona matująca nie posiada ♔ króla.

8.     Daj mata! Bez ♔ króla. Wiele skoczków.
Zadania szachowe, w których należy dać mata za pomocą co najmniej 3 skoczków w określonej ilości posunięć, chociaż strona matująca nie posiada ♔ króla.

9.     Daj mata! Bez ♔ króla. 3 figury.
Zadania szachowe, w których należy dać mata za pomocą 3 figur w określonej ilości posunięć, chociaż strona matująca nie posiada ♔ króla.

10.     Daj mata! Bez ♔ króla. Co najmniej 4 figury.
Zadania szachowe, w których należy dać mata za pomocą co najmniej 4 figur w określonej ilości posunięć, chociaż strona matująca nie posiada ♔ króla.

11.     Zamatuj ♚ króla! Bez ♔ króla. Wygraj z komputerem!
Ćwiczenia szachowe, w których gra się bez ♔ króla przeciwko silnikowi szachowemu, któremu króla należy zamatować. Komputer wygrywa, gdy: osiągnie promocję pionka, wybije wszystkie bierki, bądź zablokuje wszystkie ruchy i bicia przeciwnikowi.

12.     Złap skoczka ♔ królem i gońcem! Wygraj z komputerem!
Ćwiczenia szachowe, w których gra się ♔ królem i gońcem przeciwko silnikowi szachowemu, któremu należy złapać samotnego skoczka w określonej ilości posunięć, bądź bez ustalonej ilości posunięć.