19. Taktyka 3. 20. Taktyka 4. 21. Taktyka 5.
Taktyka 4. Przyciski kierują do poszczególnych zestawów zadań:
Taktyka 4. Zadania szachowe, w których należy zgadywać kolejne najlepsze posunięcia stosując w kluczowych momentach różne działania taktyczne: zagonienie pod mata, złapanie figury, kombinacje obronne, kontratak, zugzwang oraz działania taktyczne wynikające z bardziej scentralizowanego położenia bierek, ze słabości ostatniego rzędu lub z asymetrii szachownicy.
1. Słabość ostatniego rzędu.
Zadania szachowe, w których należy wykorzystać w ustawieniu przeciwnika słabość ostatniego rzędu, która znacząco wpływa na obniżenie poziomu bezpieczeństwa jego króla. Wykorzystanie motywu słabości ostatniego rzędu zdarza się bardzo często w grze praktycznej. Zwykle w tych zadaniach stosowany jest środek taktyczny odciągnięcie. Końcowym efektem podjętych działań taktycznych jest tu zazwyczaj mat korytarzowy. W tych zadaniach często też stosuje się działanie taktyczne – zwykle poświęcenie – w celu uszczelnienia blokady przedostatniego rzędu, aby uniemożliwić atakowanemu królowi ucieczkę z ostatniego rzędu.
2. Zagonienie pod mata.
Zestaw zadań, w których należy wykonać i wykorzystać zagonienie pod mata.
3. Maczuga.
Zestaw zadań, w których należy wykorzystać działanie maczugi goniec – hetman. W tych zadaniach przeciwnik może uniknąć dostania mata za pomocą maczugi, ale ponosi wtedy nadmierną stratę materialną lub pozycyjną.
4. Mat epoletowy.
Zestaw zadań, w których należy wykorzystać możliwość dania mata epoletowego (naramiennikowego). W tych zadaniach przeciwnik może uniknąć dostania mata epoletowego, ale ponosi wtedy nadmierną stratę materialną lub pozycyjną.
5. Mat Bodena.
Zestaw zadań, w których należy wykorzystać możliwość dania mata Bodena. W tych zadaniach przeciwnik może uniknąć dostania mata Bodena, ale ponosi wtedy nadmierną stratę materialną lub pozycyjną.
6. Mat arabski.
Zestaw zadań, w których należy wykorzystać możliwość dania mata arabskiego. W tych zadaniach przeciwnik może uniknąć dostania mata arabskiego, ale ponosi wtedy nadmierną stratę materialną lub pozycyjną.
7. Grecka ofiara gońca.
Zestaw zadań, w których należy zastosować greckie poświęcenie gońca.
8. Złap figurę!
Zestaw zadań, w których należy zdobyć określoną figurę przeciwnika wykorzystując jej ograniczenie.
9. Centralizacja.
Zadania szachowe, w których należy wykorzystać scentralizowane położenie lub większe nacelowanie na centrum własnych bierek, gdy przeciwnik ma bierki porozrzucane po bandach lub blisko brzegów i gorzej nacelowane na środek szachownicy.
10. Taniec hetmana.
Zadania szachowe, w których należy zastosować taniec hetmana, który wykorzystując swobodną przestrzeń próbuje osiągnąć cel swojej łamanej, forsownej podróży bez straty tempa.
11. Obrona od mata.
Zestaw zadań, w których należy uratować się od groźby dostania mata w jedyny rozsądny, korzystny sposób.
12. Jedyna obrona.
Zadania szachowe, w których należy znaleźć jedyny ruch lub kolejne jedyne posunięcia, które ratują przed groźbami przeciwnika i pozwalają utrzymać pozycję nadającą się do kontynuowania rozsądnej, szansownej gry.
13. Kombinacje obronne.
Zadania szachowe, w których sukces – wygraną lub uratowanie remisu – osiąga strona postawiona przed trudnymi do rozwiązania problemami.
14. Pozbawienie obrony.
Zadania szachowe, w których należy znaleźć taki ruch lub kolejne takie posunięcia, które uniemożliwiają przeciwnikowi zorganizowanie obronnego kontrataku i dopiero po takiej profilaktyce przeprowadzany jest skuteczny atak dający znaczne korzyści.
15. Kontratak.
Zadania szachowe, w których skuteczną operację taktyczną przeprowadza strona znajdująca się pod silnym atakiem przeciwnika.
16. Młynek.
Zadania szachowe, w których należy zastosować młynek.
17. Zugzwang. Postawienie pod przymusem.
Zestaw zadań, w których za pomocą ruchu bez groźby lub kilku takich posunięć należy postawić przeciwnika pod przymusem wykonania niekorzystnego ruchu lub kilku niekorzystnych posunięć.
18. Słabości polowe.
Zadania szachowe, w których należy wykorzystać słabości polowe – osłabienie białych lub czarnych pól.
19. Atak czarnych w obronie królewsko-indyjskiej.
Zadania szachowe, w których należy przeprowadzić skuteczny taktyczny atak w pozycji powstałej w wyniku rozegrania obrony królewsko-indyjskiej.
20. Uniknij pata!
Zadania szachowe, w których należy uniemożliwić przeciwnikowi uratowanie się za pomocą wymuszenia pata.
21. Realizacja przewagi pozycyjnej.
Zadania szachowe, w których należy wykorzystać przewagę pozycyjną.
22. Realizacja przewagi materialnej.
Zadania szachowe, w których należy wykorzystać posiadaną przewagę materialną poprzez odparcie ataku przeciwnika przy jednoczesnym zachowaniu przewagi materialnej wystarczającej do wygrania.
23. Odparcie ataku.
Zadania szachowe, w których należy najpierw odeprzeć atak przeciwnika, a następnie wykorzystać posiadaną przewagę.