Zadania szachowe, w których należy dać mata w określonej ilości posunięć wykorzystując różne: środki taktyczne (odcięcie), określone układy bierek (maczuga), motywy pozwalające na doprowadzenie do określonej pozycji matowej (mat Beniowskiego, mat Anastazji, mat epoletowy, mat Bodena, mat operowy).
1. Maczuga.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując działanie maczugi goniec – hetman!
2. Mat Beniowskiego.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując zduszoną pozycję króla przeciwnika! Zgromadzona tu duża ilość przykładów zapewnia skuteczne i trwałe opanowanie zagadnienia mata Beniowskiego.
3. Odcięcie.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć stosując ograniczenie króla przeciwnika poprzez jego odcięcie wzdłuż rzędu lub kolumny!
4. Mat Anastazji.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując możliwość dania mata Anastazji!
5. Mat epoletowy.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując możliwość dania mata epoletowego!
6. Mat Bodena.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując możliwość dania mata Bodena!
7. Mat arabski.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując możliwość dania mata arabskiego!
8. Mat operowy.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując możliwość dania mata operowego!
9. Podwójne uderzenie.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć stosując różne podwójne uderzenia!
10. Zaciągnięcie pod podwójne uderzenie.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć stosując zaciągnięcie pod podwójne uderzenie!
11. Wiązanie.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując wiązanie!
12. Odgonienie obrońcy.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując odgonienie obrońcy!
13. Podwójny szach.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując podwójny szach!
14. Atak z odsłony.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując atak z odsłony!
15. Odciągnięcie.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując odciągnięcie przeciążonej bierki!
16. Blokowanie.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując blokowanie!
17. Słabość ostatniego rzędu.
Zadania szachowe, w których należy wykorzystać słabość ostatniego rzędu poprzez danie mata korytarzowego. Najczęściej stosowane są ofiary mające na celu odciągnięcie obrońcy ostatniego rzędu lub w celu uszczelnienia blokady króla na przedostatnim rzędzie i uniemożliwienie mu ucieczki z ostatniego rzędu.
18. Uniknij pata!
Zadania szachowe, w których należy dać mata pomimo tego, że przeciwnik próbuje uratować się za pomocą wściekłych figur.
19. Szachowanie.
Zadania szachowe, w których należy wszystkie kolejne posunięcia wykonywać z szachem.
20. Przestrzeń.
Zadania szachowe, w których należy zamatować króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując przewagę przestrzeni, czyli dużo większą swobodę własnych figur przy jednoczesnym bardzo dużym ograniczeniu figur przeciwnika.