17.     Taktyka 1.     #     Różne działania taktyczne – mat w określonej ilości ruchów.

Zadania szachowe, w których należy dać mata w określonej ilości posunięć wykorzystując różne: środki taktyczne (odcięcie), określone układy bierek (maczuga), motywy pozwalające na doprowadzenie do określonej pozycji matowej (mat Beniowskiego, mat Anastazji, mat epoletowy, mat Bodena, mat operowy).

1.     Maczuga.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując działanie maczugi goniec – hetman!

2.     Mat Beniowskiego.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując zduszoną pozycję króla przeciwnika! Zgromadzona tu duża ilość przykładów zapewnia skuteczne i trwałe opanowanie zagadnienia mata Beniowskiego.

3.     Odcięcie.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć stosując ograniczenie króla przeciwnika poprzez jego odcięcie wzdłuż rzędu lub kolumny!

4.     Mat Anastazji.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując możliwość dania mata Anastazji!

5.     Mat epoletowy.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując możliwość dania mata epoletowego!

6.     Mat Bodena.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując możliwość dania mata Bodena!

7.     Mat arabski.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując możliwość dania mata arabskiego!

8.     Mat operowy.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując możliwość dania mata operowego!

9.     Podwójne uderzenie.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć stosując różne podwójne uderzenia!

10.     Zaciągnięcie pod podwójne uderzenie.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć stosując zaciągnięcie pod podwójne uderzenie!

11.     Wiązanie.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując wiązanie!

12.     Odgonienie obrońcy.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując odgonienie obrońcy!

13.     Podwójny szach.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując podwójny szach!

14.     Atak z odsłony.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując atak z odsłony!

15.     Odciągnięcie.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując odciągnięcie przeciążonej bierki!

16.     Blokowanie.
Zamatuj króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując blokowanie!

17.     Słabość ostatniego rzędu.
Zadania szachowe, w których należy wykorzystać słabość ostatniego rzędu poprzez danie mata korytarzowego. Najczęściej stosowane są ofiary mające na celu odciągnięcie obrońcy ostatniego rzędu lub w celu uszczelnienia blokady króla na przedostatnim rzędzie i uniemożliwienie mu ucieczki z ostatniego rzędu.

18.     Uniknij pata!
Zadania szachowe, w których należy dać mata pomimo tego, że przeciwnik próbuje uratować się za pomocą wściekłych figur.

19.     Szachowanie.
Zadania szachowe, w których należy wszystkie kolejne posunięcia wykonywać z szachem.

20.     Przestrzeń.
Zadania szachowe, w których należy zamatować króla przeciwnika w określonej ilości posunięć wykorzystując przewagę przestrzeni, czyli dużo większą swobodę własnych figur przy jednoczesnym bardzo dużym ograniczeniu figur przeciwnika.