Roszada. ↔ Podstawy.
Roszada to jednoczesny ruch króla i wieży.Podczas wykonywania roszady najpierw przesuwamy króla o dwa pola w stronę wieży, a następnie tą samą ręką stawiamy wieżę na polu za królem.
Roszada określana jest jako ruch króla i dlatego, gdy dotkniemy najpierw wieżę, to tracimy prawo do wykonania roszady i musimy wykonać posunięcie wieżą.Z tego powodu, gdy zrobimy roszadę niezgodnie z przepisami, to musimy, po jej wycofaniu, wykonać prawidłowy ruch królem (może to być na przykład prawidłowo wykonana roszada).
Może być wykonana roszada krótka (na skrzydle królewskim) lub roszada długa (na skrzydle hetmańskim). zadanie 1 zadanie 2 zadanie 3 zadanie 4Nie wolno robić roszady, gdy:
1) król już się ruszał,
2) wieża już się ruszała (chodzi o wieżę, z którą zamierzamy wykonać roszadę),
3) król jest pod szachem (jeżeli król szachowany był wcześniej, ale wciąż się nie ruszał, to w następnych posunięciach ma prawo do wykonania roszady),
4) coś stoi między królem i wieżą,
5) król przeskakuje przez atakowane pole.
zadanie 5 zadanie 6 zadanie 7 zadanie 8 zadanie 9 zadanie 10 zadanie 11 Oczywiście nie wolno wykonać roszady również wtedy, gdy król po jej wykonaniu znalazłby się pod szachem.Wolno robić roszadę, gdy:
1) wieża jest pod biciem,
2) wieża przeskakuje atakowane pole.
zadanie 12 zadanie 13 zadanie 14 zadanie 15 zadanie 16
Mat w 1 posunięciu – zadanie 1 zadanie 2
Mat w 2 posunięciach – zadanie 1 zadanie 2 zadanie 3 zadanie 4 zadanie 5 zadanie 6 zadanie 7 zadanie 8 zadanie 9 zadanie 10 zadanie 11 zadanie 12 zadanie 13 zadanie 14 zadanie 15 zadanie 16 zadanie 17 zadanie 18 zadanie 19 Mat w 3 posunięciach – zadanie 1 zadanie 2 zadanie 3 zadanie 4 zadanie 5 zadanie 6 Mat w 6 posunięciach – zadanie 1Mat w 7 posunięciach – zadanie 1
Mat w 8 posunięciach – zadanie 1
Taktyka z roszadą – zadanie 1 zadanie 2 zadanie 3 zadanie 4 zadanie 5 zadanie 6
studium 1 studium 2
Partia: Otto Feuer – Alberic O’Kelly de Galway, Mistrzostwa Belgii, Liege, 1934.
Mistrzostwa Belgii, Liege, 1934. zagraj 13.
Wykonuj z zapisu posunięcia białych i czarnych!
Wykonuj z zapisu posunięcia białych!
Graj z pamięci białymi!
Wygraj z komputerem!
Przykładowe partie, w których zastosowany został ten sam wariant debiutowy co w partii: Otto Feuer – Alberic O’Kelly de Galway, Mistrzostwa Belgii, Liege, 1934.
A dlaczego w tym zadaniu czarne nie mogą wykonać długiej roszady?