Pat. Podstawy Jaki zagrać białymi w tak trudnej sytuacji?
Doprowadź do remisu – zadanie 1 Graj białymi!
zadanie 2 Graj białymi!Partia kończy się remisem, gdy nie można wykonać żadnego prawidłowego posunięcia, a król nie jest szachowany.
Taką pozycję określa się słowem „pat”.
Partia: Raj Tischbierek – Thomas Paehtz, 1990. Zawodnicy rozegrali ją według kompozycji ułożonej w 1906 roku przez najsłynniejszego kompozytora szachowego – Amerykanina Samuela Loyda.
Animacja.Wykonuj z zapisu posunięcia białych i czarnych!
Zrób zadania ułożone przez Pawła Mrozińskiego (zadania.szachowe.pl/pat.html), by podczas gry nie dawać takich patów:
Daj pata w 1 posunięciu!
Białe dają mata w 2 posunięciach.
Znajdź, jak białe osiągnęły remis!
Znajdź, jak czarne osiągnęły remis!
Końcówka z partii:
Robert Korpalski –
Marek Świerczewski,
Wrocław, 1975.
Wściekła wieża – ćwiczenie 1
Wściekła wieża – zadanie 1 zadanie 2
Wściekły hetman – zadanie 1 zadanie 2
Wściekły goniec – zadanie 1 zadanie 2
Dwie wściekłe wieże – zadanie 1
studium 1 Remis.
studium 2 Remis.
studium 3 Remis.
studium 4 Remis.
studium 5 Remis.
studium 6 Remis.
studium 7 Remis.
Remis.Graj białymi!
Ostatnie posuniecie czarnych wykonaj samodzielnie!
Jan Rusinek, Mat-Pat, 1987.
Wygrana.
Graj białymi i czarnymi!
Wykonuj białymi i czarnymi kolejne konieczne posunięcia!
Robert Korpalski, SzachyDzieciom.pl, 25.05.2024.