Autorka – Karolina Strużyk (11 lat, Sportowa Szkoła Podstawowa nr 72 we Wrocławiu). Konkurs KRÓLEWSKA GRA – SZACHY (nagroda), MDK Śródmieście Wrocław, listopad 2015. Fot. Anna Szuleszko.
Kliknij w przycisk „zadanie ” i najpierw się dokładnie przyjrzyj pozycji i wnikliwie zastanów.
Następnie zrób ruch na tej interaktywnej szachownicy – zaatakuj czarnego króla, czyli daj jemu szacha tak, by był mat, to znaczy tak, by dla tego zaszachowanego króla nie było żadnej obrony:
– bicia bierki szachującej,
– zasłony swoją bierką odległego ataku figury liniowej,
– ucieczki króla na nieatakowane pole.
Uważaj przy tym jednak na legalność posunięć. Posunięcie jest nieprawidłowe, gdy w jego efekcie własny król jest pod atakiem. Na tej interaktywnej szachownicy takiego nieprawidłowego ruchu nie dasz rady zrobić, bo Ci ona na to nie pozwoli. Jednak przy takiej nielegalnej próbie ta szachownica wyraźnie pokazuje strzałką, dlaczego ten ruch jest nieprawidłowy, więc tę przyczynę staraj się zapamiętać.
Gdy dasz szacha, od którego król nie ma obrony, czyli wykonasz od razu matujące posunięcie i uzyskasz zaliczenie zadania (ikona meta), to przypatrz się jeszcze, dlaczego to jest mat – popatrz, która bierka daje szacha i sprawdź czy:
– można ją zbić,
– można kierunek jej ataku przesłonić,
– król ma bezpieczną ucieczkę.
Gdy jednak zrobisz ruch niewłaściwy, czyli taki, który nie kończy od razu matem tej gry, to pokazuje się wtedy czerwona ikona z białym krzyżem, a za nią za karę natychmiast zrób 2 przysiady lub 1 pompkę i dopiero po tym ćwiczeniu popatrz, jaki ruch przeciwnika wykonał silnik szachowy obsługujący tę szachownicę. Zastanów się nad przyczyną niepowodzenia Twojego ruchu i zapamiętaj ją, po czym od razu kliknij w przycisk [COFNIJ] bez wykonywania kolejnych posunięć. Następnie uspokój się, skoncentruj się i po ponownym zastanowieniu się, podczas którego wykorzystaj zdobyte doświadczenia, spróbuj znowu na tej interaktywnej szachownicy wykonać ruch, ale bardziej precyzyjny, który skutecznie atakuje czarnego króla, czyli daje mata.