LEKCJA 14.     Dwa najsłynniejsze studia.

 

    Część 2.     Studium 4. Fernando Saavedra, 1895.    

KRÓLEWSKA GRA - SZACHY

Wystawa pokonkursowa KRÓLEWSKA GRA – SZACHY, MDK Śródmieście Wrocław, listopad 2015. Fot. Beata Bombała.

Wygrana.

Wygrana. Studium – Fernando Saavedra, 1895.

Studium 4Fernando Saavedra, 1895.

Niesamowita walka pionka z wieżą.
Video 1, video 2.

B: Kb6, c6.
Cz: Ka1, Wd5
.

Wygrana.

1.c7 Wd6+ 2.Kb5!

Rysunek Antoniego Kozłowskiego – ucznia Gimnazjum nr 13 im. Unii Europejskiej we Wrocławiu.

[2.Kc5? Wd1! 3.c8H? Wc1+ (szpila) z wygraną czarnych!]

2…Wd5+ 3.Kb4 Wd4+ 4.Kc3

GABRYSIA DZIMA LAT 7

Wesołe szachy. Autorka rysunku – Gabriela Dzima, lat 7 (MDK Śródmieście Wrocław, pracownia plastyczna Bartosza Hęćki).

[lub 4.Kb3 Wd3+ 5.Kc2 Wd4!! – taka druga ścieżka prowadząca do tej samej pozycji, to „dual”. Dual psuje wartość artystyczną szachowego zadania, ale – wyjątkowo – nie w tym zadaniu!]

studium, Fernando Saavedra, Barbier, 1895, interaktywny podręcznik szachowy, rozwiązanie zadania szachowego, animacja, apronus, diagram, lekcje szachowe, nauka szachów, szachy dla poczatkujących, piękno w szachach, końcówka szachowa, wieża, pion, pionek, krol, pat, mat, promocja, podwójne uderzenie, dual,

Studium, Fernando Saavedra, 1895.

4…Wd1 5.Kc2 Wd4!! 6.c8W!!

[6.c8H? Wc4+! 7.H:c4 pat]

6…Wa4 7.Kb3! (podwójne uderzenie: groźba mata wieżą i bicia królem wieży) z wygraną.

Przeglądnij tę partię!    Animacja 1. Zgaduj posunięcia białych!    Animacja 2. Zgaduj posunięcia białych!
Wygraj z komputerem!

Wikipedia. Filmik video 1, filmik video 2.
Czarne remisują.        Idea niepodległości Polski.

rysunek, autorka, Karolina Szaniawska, 18 lat, Bialskie Centrum Kultury, Biała Podlaska, konkurs plastyczny, KRÓLEWSKA GRA, SZACHY dla dzieci, MDK Śródmieście Wrocław, listopad 2015, interaktywny podręcznik szachowy, piękno szachów, smok,

Rysunek – Karolina Szaniawska (18 lat, Bialskie Centrum Kultury, Biała Podlaska). KRÓLEWSKA GRA – SZACHY, MDK Śródmieście Wrocław, listopad 2015.

LEKCJA 14, część 1. poprzednia strona    |    następna strona LEKCJA 14, część 3.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *