LEKCJA 5.     Posunięcia specjalne.

 

    Część 3.     król, ruchomy obrazek,wieża, ruchomy obrazek,     Roszada.    

22.04.2016

Roszada. Zdjęcie Marka Ścisłego z finału dolnośląskiego Igrzysk Młodzieży Szkolnej rozegranego 22.04.2016 w Elektronicznych Zakładach Naukowych we Wrocławiu.

czasami nie warto robić roszady

Czasami nie warto robić roszady!!!(?) Autor rysunku: Zofia Trzeciak (uczestniczka obozu szachowego MDK Śródmieście Wrocław w Sokołowsku w 2014 roku).

Zadaniemat w 1 posunięciu.
RoszadaWikipedia.
Filmik videoroszada.

Roszada to jednoczesny ruch króla i wieży.

Podczas wykonywania roszady najpierw przesuwamy króla o dwa pola w stronę wieży, a następnie tą samą ręką stawiamy wieżę na polu za królem.

16.06.2005

Sędzia coś zauważył! MDK Śródmieście Wrocław, 16.06.2005.

roszada

Białe wykonują długą roszadę, a czarne krótką.

Roszada określana jest jako ruch króla i dlatego, gdy dotkniemy najpierw wieżę, to tracimy prawo do wykonania roszady i musimy wykonać posunięcie wieżą.

długa roszada, król, wieża, animacja, apronus, interaktywny podręcznik szachowy, mały diagram, część szachownicy, szachy dla dzieci, reguły szachów, szachowe zasady, posunięcia specjalne,

Długa roszada.

Białe i czarne wykonały długą roszadę.

Białe i czarne wykonały długą roszadę.

Z tego powodu, gdy zrobimy roszadę niezgodnie z przepisami, to musimy, po jej wycofaniu, wykonać prawidłowy ruch królem (może to być na przykład prawidłowo wykonana roszada).

Może być wykonana roszada krótka (na skrzydle królewskim) lub roszada długa (na skrzydle hetmańskim).

długa roszada, król, wieża pod biciem przeskakuje przez atakowane pole, animacja, apronus, interaktywny podręcznik szachowy, mały diagram, część szachownicy, szachy dla dzieci, reguły szachów, szachowe zasady, posunięcia specjalne,

Długa roszada. Wieża jest pod biciem i przeskakuje przez atakowane pole.

Białe i czarne wykonały krótką roszadę.

Białe i czarne wykonały krótką roszadę.

Nie wolno robić roszady, gdy:

1) król już się ruszał,

2) wieża już się ruszała (chodzi o wieżę, z którą zamierzamy wykonać roszadę),

3) król jest pod szachem (jeżeli król szachowany był wcześniej, ale wciąż się nie ruszał, to w następnych posunięciach ma prawo do wykonania roszady),

4) coś stoi między królem i wieżą,

5) król przeskakuje przez szachowane pole.

Oczywiście nie wolno wykonać roszady również wtedy, gdy król po jej wykonaniu znalazłby się pod szachem.

szachy_01[1]

Czarne wykonały krótką roszadę. Pamiętaj o tym, by zrobić roszadę – szczególnie wtedy, gdy grasz czarnymi.

Wolno robić roszadę, gdy:

1) wieża jest pod biciem,

2) wieża przeskakuje atakowane pole.

mpjbis, mistrzostwa polski juniorów w szachach, szachy szybkie, szachy błyskawiczne, wrocław 2017, hala stulecia, Marek Ścisły,

Mistrzostwa Polski Juniorów w szachach szybkich i błyskawicznych, Hala Stulecia, Wrocław, 6-9.08.2017. Fot. Marek Ścisły.

Mat w 2 posunięciach: zadanie 1zadanie 2, zadanie 3zadanie 4, zadanie 5zadanie 6.

12...Ke8:d8 13. ???

12…Ke8:d8 13. ???

Mat w 3 posunięciach – zadanie 1.

Mat w 6 posunięciach – zadanie 1.

Mat w 7 posunięciach – zadanie 1.

mat w 1 posunięciu, białe dają mata w jednym ruchu, długa roszada, król, wieża, animacja, apronus, interaktywny podręcznik szachowy, mały diagram, część szachownicy, szachy dla dzieci, reguły szachów, szachowe zasady, posunięcia specjalne,

Mat w 1 posunięciu.

Mat w 8 posunięciach – zadanie 1.

Niespodziewana-4Przykładowa partia:

1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Gb5 a6 4.Ga4 d6 5.G:c6+ b:c6 6.d4 f6 7.Ge3 Se7 8.Sc3 Wb8 9.Hd2 W:b2 10.d:e5 f:e5 11.S:e5 d:e5? 12.H:d8+ K:d8 

graj!

13.0-0-0+! 1-0

Przeglądnij tę partię! Znowu przeglądnijpartię! Animacja. Zgaduj posunięcia białych! Naucz się tej partii na pamięć!
Graj z komputerem!


Białe zaczynają i wygrywają:

szachy Sokołowsko roszada

Roszada już wykonana i co dalej robić? Magdalena Kotas – uczestniczka obozu sekcji szachowej MUKS MDK Śródmieście Wrocław w Sokołowsku 9-20.07.2016. Fot. Janusz Żyła.

LEKCJA 5, część 2. poprzednia strona    |    następna strona LEKCJA 5, część 4.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *