LEKCJA 4.     Zapis skrócony. Mat Legala.

 

    Część 2.     Zapis skrócony. Partia Reti – Tartakower.    

Reti-Tartakower

Partia Reti – Tartakower, Wiedeń, 1910, zapisana na blankiecie zapisu partii szachowej za pomocą notacji skróconej.

Zasady zapisu skróconego.

W notacji skróconej podaje się jedynie pole docelowe, na które idzie bierka.

Gdy posunięcie wykonuje pion, to piszemy tylko samą nazwę pola (np. d4), zaś gdy posunięcie wykonujemy figurą, to najpierw podajemy pierwszą wielką literę nazwy figury (np. Hd4).

Blankiet zapisu partii szachowej

Blankiet zapisu partii szachowej.

oznaczenia szachowe

Oznaczenia szachowe.

W polskiej notacji bicie oznaczamy dwukropkiem : (w notacji amerykańskiej bicie to x) i obowiązkowo wpisujemy ten dwukropek.
Brak dwukropka świadczy o tym, że zostało zagrane posunięcie bez bicia.

W notacji skróconej dwukropek stawiamy przed nazwą docelowego pola, ale przed nim podajemy jaka bierka wykonuje to bicie – zapisujemy pierwszą wielką literę nazwy figury (np. 5.S:e4), a w przypadku bicia pionkiem (np. 3…d:e4), podajemy nazwę kolumny, z której wyrusza ten pionek (w notacji rosyjskiej przy biciu pionem podaje się jedynie nazwy kolumn bez dwukropka – 3…de).

W notacji skróconej, gdy na dane pole mogą pójść dwie jednakowe figury, to podajemy najpierw, z której kolumny figura wykonuje ten ruch, ale jeśli obydwie stały na tej samej kolumnie, to wtedy zapisujemy najpierw, z którego rzędu figura wykonuje ruch – na przykład: Sbd2 lub Sfd2, Wad1 lub Wfd1, S1h3 lub S5h3.

oznaczenia szachowe''

Oznaczenia szachowe.

oznaczenia szachowe'

Oznaczenia szachowe.

Bardzo ważna jest numeracja posunięć – jedna kropka po numerze posunięcia oznacza ruch białych (np. 23.Ge2), zaś 3 kropki po numerze posunięcia, to ruch czarnych (np. 27…S:f6).
Jeżeli ruch czarnych zapisujemy bezpośrednio po prawidłowo zanumerowanym ruchu białych, to wtedy i tylko wtedy, nie musimy tego posunięcia oznaczać 3 kropkami (np. 48.W:g5 W:g5).

młody szachista, młodzik, junior młodszy, zapis partii szachowej, Eryk Krawczyk, szachy dla dzieci, interaktywny podręcznik szachowy, notacja szachowa, blankiet zapisu,

Zapis partii prowadzony przez siedmioletniego Eryka Krawczyka, skupionego przede wszystkim na obserwacji wydarzeń na szachownicy, więc w zapisie można dostrzec efekty odziaływania emocji…

Różne dodatkowe znaki:
+    – szach,
++    – podwójny szach,
X    – mat (w notacji międzynarodowej mat to #),
0-0    – roszada krótka,
0-0-0    – roszada długa.

zapis partii szachowej, szachy dla dzieci, interaktywny podręcznik szachowy, notacja szachowa, blankiet zapisu,

Zapis partii szachowej notacją skróconą.

Promocja – na przykład: 42…e1H, lub 25.b:a8S+ – podajemy po nazwie pola promocji oznaczenie figury, na którą promujemy piona.

Dopisek e.p. (po nazwie pola) oznacza bicie w przelocie (np. 18.f4 e:f3++ e.p.).

nagłówek blankietu zapisu partii, mecze, 4 liga wrocławska i podwrocławska, MKS Rokita Brzeg Dolny, MUKS MDK Śródmieście Wrocław, 11.12.2016, rozgrywki, szachy, partie szachowe, drużyny, sala rozgrywek, klub szachowy, szachownice, zegary,

Przed rozpoczęciem gry należy wypełnić nagłówek blankietu zapisu partii. Mecze IV ligi wrocławskiej i podwrocławskiej MKS Rokita Brzeg Dolny – MUKS MDK Śródmieście Wrocław, 11.12.2016.

8...Sf6:e4?? 9. ??? Mat w 3 posunięciach.

8…Sf6:e4?? 9. ??? Mat w 3 posunięciach.

Znaki oceniające:
?    – błąd,
??    – duży błąd,
!    – silny ruch,
!!    – bardzo silny ruch,
?!    – ruch wątpliwej wartości,
!?    – ruch zasługujący na uwagę,
+–    – rozstrzygająca przewaga białych,
–+    – rozstrzygająca przewaga czarnych.

Dużo więcej znaków określających wartość ruchu, bądź pozycji zobaczysz tutaj.

Blankiet zapisu partii – wikipedia.

Blankiet MUKS MDK Śródmieście Wrocław – .pdf, .docx.

Richard Reti, Ksawery Tartakower, słynna partia, szachowa miniaturka, szybki mat, kombinacja na zaciagnięcie pod powójnego szacha, akcja matowa, matowy atak na króla niezroszowanego króla, Wiedeń, 1910, interaktywny podręcznik szachowy, animacja, apronus, forsowna gra, bład debiutowy, obrona Caro-Cann,

Partia Reti – Tartakower.

Filmik videonotacja szachowa.

Partia Reti-Tartakower,
analiza,
animacja, mat,
mat 3x, mat 3x, mat 3x, mat 3x,
powtórz,
gra z komputerem,
video.

Ćwiczenienazwy pól.

chessdiag349.phpZadanie 1.

Mat w 3 posunięciach,

mat w 3 posunięciach’.

 

 

 

chessdiag350.phpZadanie 2.

Mat w 3 posunięciach.

 

 

 

 

chessdiag351.phpZadanie 3.

Mat w 3 posunięciach,

mat w 3 posunięciach’.

 

 

 

chessdiag384.phpZadanie 4.

Mat w 3 posunięciach,

mat w 3 posunięciach’.

Rysunek - Aleksandra Kowalska.

Rysunek – Aleksandra Kowalska (11 lat, Zespół Szkół Publicznych nr 3 w Żyrardowie). Konkurs KRÓLEWSKA GRA – SZACHY, MDK Śródmieście Wrocław, listopad 2015.

LEKCJA 4, część 1. poprzednia strona    |    następna strona LEKCJA 4, część 3.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *