LEKCJA 23.     Końcówki.

 

    Część 2.     Końcówki.    

IMG_0403

Końcówka. Zdjęcie Mikołaja Sobolewskiego – ucznia Gimnazjum nr 13 im. Unii Europejskiej we Wrocławiu. Pozycja na zdjęciu jest remisowa, gdyż czarny król nie powoli białemu królowi stanąć na którymś z pól kluczowych (e6, f6, g6).

Końcówka to ostatni etap (po debiucie i grze środkowej) szachowej partii, w którym poza królami i pionkami każda ze stron posiada co najwyżej po 2 figury.

O ile w debiucie najpierw walczymy pionkami o centrum, następnie rozwijamy lekkie figury (zwykle najpierw skoczki, potem gońce), potem zajmujemy otwarte linie wieżami, czyli aktywizujemy najpierw bierki najsłabsze, a następnie coraz silniejsze, o tyle w końcówkach postępujemy odwrotnie!

Najpierw aktywizujemy (czyli zwiększamy jej agresywność na przykład poprzez centralizację) figurę najsilniejszą, a następnie kolejną pod względem siły i jeszcze kolejną pod względem siły i dopiero wtedy liczymy ilość pionków i analizujemy jakość ich ustawienia. Pamiętać przy tym należy, że król jest figurą ciężką, tylko nieznacznie słabszą od wieży, więc zazwyczaj naszym podstawowym zadaniem jest jego szybkie wprowadzenie do walki.

Pozycja treningowa.

Pozycja treningowa.

Bartosz Plewa

Rysunek – Bartosz Plewa (15 lat, Powiatowe Centrum Kultury w Nowym Targu). Konkurs KRÓLEWSKA GRA – SZACHY, MDK Śródmieście Wrocław, listopad 2015. Fot Anna Szuleszko.

B: Ke1, a2, b2, e2, f2, g2, h2.
Cz: Ke8, a7, b7, c7, f7, g7, h7.

graj
!

1. Kd2 Kd7 2.Kd3 Kd6 3.Kd4 c5+ 4.Kc4 Kc6 5.a4 b6 6.e4 a6 7.f4 b5+ 8.a:b5+ a:b5+ 9.Kd3 Kd6 z remisem.

Przeglądnij tę partię!

Animacja.

Zgaduj posunięcia białych!


Zdjęcie - Mikołaj Sobolewski.

Po skończonej grze trzeba posprzątać. Zdjęcie – Mikołaj Sobolewski (uczeń Gimnazjum nr 13 im. Unii Europejskiej we Wrocławiu).

LEKCJA 23, część 1. poprzednia strona    |    następna strona LEKCJA 23, część 3.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *